کتاب دولت نادرشاه افشار

Dulati Nadir Shah Afshar
کد کتاب : 100353
مترجم : حمید مومنی
شابک : 978-6001302879
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 309
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1958
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دولت نادرشاه افشار اثر م ر آرونوا

کتاب «دولت نادرشاه افشار» نوشته م ر آرونوا توسط نشر "شباهنگ" منتشر شده است. این کتاب به همت حمید مومنی به فارسی برگردانده شده است.
این کتاب طرح کلی روابط اجتماعی ایران را در دوره حکومت نادرشاه افشار مورد بررسی قرار میدهد. این اثر تحقیقی همراه با مدارک مستند، روایتی ست واقع گرایانه تر از بسیاری از تواریخ فارسی در مورد نادر و سلسله ی افشاریه. بر خلاف اغلب تواریخی که به فارسی نوشته شده، در این کتاب دوران هفده ساله ی حضور نادر، از ظهور او در خراسان تا کشته شدنش، بر مبنای دلایل و شواهد مستند و به مراتب واقع بینانه تر بررسیده شده است؛ بجز سال های اولیه که مردم از تسلط افغان ها و ترک ها بر کشور به تنگ آمده بودند و صادقانه در خدمت نادر بودند تا بیگانگان را از خاک خود بیرون کنند، لشکر کشی های طولانی و طاقت فرسای بعدی نادر، محروم کردن جنگجویان از غنایم جنگی، تعویق پرداخت حقوق عساکر، گرسنگی، بیماری، جریمه، اعدام و...، سبب نارضایی شدید قشون گردید.

.

کتاب دولت نادرشاه افشار

قسمت هایی از کتاب دولت نادرشاه افشار (لذت متن)
در حالی که وقایع نویسان ایرانی و برخی از مولفان غربی نادر را "ناپلئون شرق" و "اسکندر مقدونی دوم" می نامند و او را تحسین و تمجید می کنند. مدارک مربوط به سیاست مالیاتی نادر گواهی می دهند که سنگین ترین مالیات ها برای مردم، تهیه ی آذوقه، علیق، پول، مهمات، اونیفورم و غیره برای سپاهیان، ویرانی واحدهای تولید کشاورزی در ایران، در نیمه ی دوم قرن هیژدهم آغاز گردید و سبب زوال عمومی اقتصاد کشور شد و این امر نیز تضادهای طبقاتی را تشدید کرد.