کتاب ایران جان

Iran Jan
هویت فرهنگی و ملی ایرانیان
کد کتاب : 101263
شابک : 978-6227754087
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 271
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران جان اثر ناصر تکمیل همایون

کتاب "ایران جان" با عنوان کامل "هویت فرهنگی و ملی ایرانیان" نوشته "ناصر تکمیل همایون" توسط انتشارات نگارستان منتشر شده است. از دوران ساسانیان که به دلیل بازمانده‌های تاریخی مانند خداینامه‌ها، مورخان صدر اسلام و دسترسی به اسناد دقیق، ما را در معرفی و تحلیل دوران‌های گذشته یاری رسانده‌اند، به ویژگی‌های این دوران آگاهی پیدا کرده‌ایم. این اطلاعات بر وقایع زمان اشکانیان نیز نور افکنده‌اند.

اگرچه ایران‌زمین به دلیل تنوع مناطق جغرافیایی و وجود اقوام مختلف، منشأ تنوع فرهنگی و پاره‌فرهنگی بوده است، اقدامات حکومت‌های مرکزی و به وجود آمدن جاده‌ها و راه‌های ارتباطی جدید تا حد زیادی مردم را به یکدیگر نزدیک کرده است. این اقدامات به ویژه در دوران هخامنشیان تاثیر بزرگی در ایجاد انسجام فرهنگی داشته است.

همچنین، وقوع تداخل‌های فرهنگی بین اقوام و فرهنگ‌ها (فرهنگی و بیگانه) در برخی موارد می‌تواند منجر به تحولاتی در فرهنگ‌ها شود. برخی از این تداخل‌ها می‌توانند باعث بیداری فرهنگی و خویشتن‌یابی گردند. به عنوان مثال، تداخل فرهنگی با مقدونیان و سلوکیان به ویژه با استفاده از عناصر فرهنگی هلنیسم، یکی از عواملی بود که پیشرفت پارتیان را به مقداری که به اقوام غیرایرانی با ثروت‌ها و فرهنگ غنی دلالت کنیم، تحت تأثیر قرار داد. این اقوام می‌توانستند از منابع خود بهره‌برداری کنند و به موقعیت‌های مهمی در حکومت ایران‌زمین دست پیدا کنند.

کتاب ایران جان

ناصر تکمیل همایون
ناصر تکمیل همایون (متولد ۱۳۱۵ در قزوین) جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.او در سالهای ۱۳۳۳–۱۳۳۷ دوره کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ در دانشگاه پاریس به پایان برد.