کتاب مشروعیت عصر مدرن

The legitimacy of the modern age
کد کتاب : 101445
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6226700214‬‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 661
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مشروعیت عصر مدرن اثر هانس بلومنبرگ

در این اثر بزرگ، بلومنبرگ با این تز نام‌آشنای کارل لوویت درمی‌پیچد که اندیشۀ پیشرفت، صورت سکولار آخرت‌شناسی مسیحی است. این آخرت‌شناسی، مداخله‌ای دراماتیک را وعده می‌دهد که تاریخ جهان را از بیرون به پایان می‌برد. درعوض، بلومنبرگ استدلال می‌کند که اندیشۀ پیشرفت همواره مستلزم فرایندی است که در درون تاریخ کار می‌کند و بر اساس منطقی درونی دست به عمل می‌زند که سرانجام تبلور انتخاب‌های انسان است و از خوداثباتی او مشروعیت می‌گیرد، از مسئولیت انسان در قبال تقدیر خود.

کتاب مشروعیت عصر مدرن

هانس بلومنبرگ
هانس بلومنبرگ (Hans Blumenberg) فیلسوف و اندیشمند آلمانی بود که در سال ۱۹۲۰ در شهر لوبک آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۶ در آلتنبرگ درگذشت.در لوبک، فرانکفورت و هامبورگ به تحصیل پرداخت. او در دوران عضو بنیاد پژوهش آلمان و استاد چند دانشگاه آلمانی بود. حوزه‌های کار او فلسفه، تاریخ اندیشه، اسطوره‌شناسی و تاریخ مفاهیم بود. در طول زندگی اش کمتر در مجامع عمومی و رسانه‌ها حاضر شد و ترجیح داد تا از زاویه آثارش شناخته شود. شیوه نگارش او مشابه بسیاری از فیلسوفان آلمانی، بسیار دشوار بود.
دسته بندی های کتاب مشروعیت عصر مدرن
نکوداشت های کتاب مشروعیت عصر مدرن
تاریخ عظیمی فراگیر از مسیر اندیشه ی اروپایی که در مقیاس هگل-هایدگر عرضه شده است.
ریچارد درورتی

علوم مدرن قرن ها مناقشه الهیاتی را در خود دفن کرده اند. هانس بلومنبرگ این مناقشه ها را دوباره از زیر خاک بیرون می کشد و دوراهی ها و بن بست های جزم مسیحی بازاندیشی می کند، جزمی که محرک هایی فکری را برای انقلاب علمی پدید آورد... اما بلومنبرگ صرفا مطالعه ای عالمانه، موشکافانه و روشنگر را در باب پس زمینه‎ ی دینی علم مدرن ننوشته است. او کتابی فلسفی نیز نوشته است که پاسخی مبارزه جویانه به این سخن تاریک رومانتیک است که بیش از آمریکا در آلمان رایج بوده: اینکه عصر مدرن ((در مقام یک کل، به نحوی از انحنای نامشروع است.))
استفان هولمز

قسمت هایی از کتاب مشروعیت عصر مدرن (لذت متن)