کتاب راهنمای اندیشوران برای استدلال مهندسی

the thinker's guide to engineering reasoning
بر اساس مفاهیم و ابزارهای تفکر نقادانه
کد کتاب : 102433
مترجم :
شابک : 978-6005304688
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 60
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب راهنمای اندیشوران برای استدلال مهندسی اثر ریچارد پل

از مقدمه مترجم کتاب:
آموزش تفکر نقادانه به‌طورجدی حدود سه دهه قبل در صنایع آمریکا و به‌وسیله جنرال‌الکتریک و به تقلید از صنایع ژاپن وارد شد و به‌تدریج در سایر صنایع موردتوجه قرار گرفت. در بحران اخیر صنایع اتومبیل‌سازی آمریکا به‌عنوان یک راه‌حل موثر برای حل مسائل حاد صنعتی مورداستفاده قرار گرفته است.
مترجم این کتاب که در یکی از مراکز تحقیقاتی صنایع اتومبیل‌سازی نزدیک شهر دیترویت آمریکا کار می‌کرد خود شاهد آن بود که به‌وضوح تعداد اتومبیل‌های ژاپنی اطراف کارخانه‌های اتومبیل‌سازی آمریکا بیشتر از اتومبیل‌های آمریکایی است.
البته مدیران صنایع خودروسازی هم متوجه این موضوع شده بودند. آن‌ها دریافته بودند که هرچند بهترین ابزارهای تولید را در اختیاردارند اما مهندسان ژاپنی به دلیل داشتن ابزار فکری برتر، بر آن‌ها فائق آمده‌اند. آن‌ها دریافته بودند که مهندسان ژاپنی به‌نوعی خرد نقاد پیشرفته دست یافته‌اند که هر لحظه هم خود را تصحیح می‌کند و هم آنچه را در اختیار دارد و اینکه که آموزش تفکر نقادانه به مهندسان، به‌سرعت می‌تواند آن خرد نقاد کارساز را در اختیار تولید محصولات برتر قرار دهد.
هم‌اکنون شرکت‌های خودروسازی بخشی را برای آموزش تفکر نقادانه به مهندسان تشکیل داده‌اند؛ و در همه دانشگاه‌های مهندسی این کشور این آموزش‌ها جزء جدایی‌ناپذیر آموزش مهندسی قرار گرفته است . این کتاب را به توصیه مسئول آموزش تفکر نقادانه یکی از این کارخانه‌ها انتخاب کرده‌ام. او که درعین‌حال مسئول یک خط تولید در کارخانه است؛ می‌گوید این کتاب را در کشو میز خود دارد و به طور روزانه به آن مراجعه می‌کند.
به باور این پژوهنده این کتاب کوچک به‌عنوان اولین کتاب نشر یافته در زمینۀ آموزش تفکر نقادانه و حوزه مهندسی می‌تواند نقش موثری را در معرفی این دانش ارزنده به جامعه مهندسی داشته باشد؛ و درعین‌حال مورداستفاده روزمرۀ مهندسان برای بهبود فرایندهای تولید قرار گیرد.
در ترجمۀ این کتاب، سعی شده است ترجمۀ دقیقی از متن اصلی ارائه شود و حداکثر وفاداری به آن حفظ شود. این کتاب دستور کار با ابزار فکری است که مهندسان را قادر می‌سازد به‌سرعت بهترین ابزار فکری را برای حل مسائل خود بیابند. در کنار این کتاب، دیگر کتاب‌های کلاسیک درسی هم تدریس می‌شود. خواننده با یک نگاه سریع در این کتاب می‌تواند کلیات مباحث مربوط به آموزش روش تفکر نقادانه در مهندسی را دریابد؛ و در صورت لزوم برای هر مطلب به کتاب‌های دیگر مراجعه کند. خواننده درمی‌یابد که این کتاب به‌سادگی اطلاعاتی را در اختیارش قرار می‌دهد که خود باید پس از خواندن ده‌ها کتاب دسته‌بندی و مرتب کند؛ و چه‌بهتر که این کار توسط سه تن از بهترین استادان این رشته با عمری تجربه تحقیق و آموزش انجام شود. مهندسان با عمل سروکار دارند. این کتاب به طور مستقیم آنان را وارد، کارگاه استفاده از ابزار فکری مناسب، برای حل مسائل روزمره‌شان می‌کند.
دکتر حسن بلورچی
مهندسی شیمی و پتروشیمی دانشگاه امیرکبیر
دکتری مهندسی شیمی از فرانسه
فوق دکتری علوم مواد و ناتو کوتینگ از کانادا
عضو پیوسته انجمن آموزش مهندسی ایران

کتاب راهنمای اندیشوران برای استدلال مهندسی

دسته بندی های کتاب راهنمای اندیشوران برای استدلال مهندسی