کتاب فرمانروایی خاندان بویه

booye
  • 15 % تخفیف
    275,000 | 233,750 تومان
  • موجود
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 102844
شابک : 978-6227706369
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 536
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب فرمانروایی خاندان بویه اثر صادق سجادی

کتاب « فرمانروایی خاندان بویه» نوشته « صادق سجادی» توسط انتشارات سخن منتشر شده است.
آل بویه یا امارت بویی که بوئیان نیز نامیده می‌شوند. حکومتی ایرانی تبار از دودمان دیلمی شیعه در دوران پس از اسلام است که طی حدود ۱۲۰ سال در بخش شمالی، مرکزی، غربی و جنوبی ایران و بخش‌هایی از عراق و کویت فرمانروایی می‌کردند و از دیلمان در لاهیجان در گیلان امروزی به پا خاسته بودند و خود را از نوادگان ساسانیان می‌دانستند.
سه موسس این سلسله علی، حسن و احمد، سه پسر دیلمی بویه بودند که در سپاه ماکان بن کاکی حضور داشتند. علی که اصفهان را در دست داشت، به جنوب لشکر کشید و فارس را به فتح کرد، در حالی بود که، حسن جبال را به تملک خود درآورده و احمد کرمان و خوزستان را تسخیر کرد. حسن با پیش‌روی به سوی غرب در سال ۹۴۵ میلادی وارد بغداد شد. یک سال بعد مستکفی خلیفه عباسی را سرنگون و او را با المطیع جایگزین کرد. بدین ترتیب دوره‌ای ۱۱۰ ساله با سیطره آل بویه بر خلافت آغاز شد، سیطره ای که تثبیت اش برای بوئیان ۱۲ سال زمان برد. آنان عنوان امیر الامرا را اختیار کردند که رسما به فرمانروایان بویی بغداد داده شده‎بود. این کتاب به بررسی این فرمانروایی در ایران میپردازد.

کتاب فرمانروایی خاندان بویه

صادق سجادی
سید صادق سجادی در کرمانشاه، در خاندانی اهل علم و ادب به دنیا آمد. وی مدرک دکتری در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی را از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دریافت کرد و دارای فعالیت‌های فرهنگی زیادی می‌باشد.سجادی در خلال سال‌های تحصیل، تدریس و تحقیق را به موازات هم پیش برده و در دانشگاه‌های تهران، الزهراء، آزاد سلامی، و دانشگاه زنجان نیز تدریس کرده و در تمام این دوران در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در سمت دستیار مرحوم دکتر زریاب خویی در بخش تاریخ، آنگاه در سمت مدی...
دسته بندی های کتاب فرمانروایی خاندان بویه