کتاب باقیمانده ی تقسیم ناپذیر

The Indivisible Remainder
درباره شلینگ و موضوعات مرتبط
کد کتاب : 102985
مترجم :
شابک : 978-6220404194
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب باقیمانده ی تقسیم ناپذیر اثر اسلاوی ژیژک

کتاب « باقیمانده ی تقسیم ناپذیر» " درباره شلینگ و موضوعات مرتبط " نوشته « اسلاوی ژیژک» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
وجه تمایز آثار بزرگ تفکر ماتریالیستی، از تا کاپیتال تا نوشته‌های لاکان، شخصیت ناتمام آنهاست: آنها بارها و بارها به مشکل انتخابی خود می‌پردازند. پیش‌نویس‌های ولتالتر شلینگ با تلاش مکررشان برای فرمول‌بندی «آغاز جهان»، یعنی گذر از تپش پیشا نمادین واقعیت به جهان لوگوس، به همین مجموعه تعلق دارند.
شلینگ، ایده آلیست آلمانی که مدت زیادی در سایه کانت و هگل ماند، اولین کسی بود که موتیف های پساایدئالیستی متناهی، احتمالی و موقتی را فرموله کرد. کار منحصربه‌فرد او نقد مارکس از ایده‌آلیسم نظری، و همچنین مفهوم درست فرویدی انگیزه، از اجبار کورکورانه برای تکرار را اعلام می‌کند که هرگز نمی‌توان آن را در رسانه ایده‌آل زبان فروکش کرد.
باقیمانده تقسیم ناپذیر با بررسی دقیق دو اثری که جسارت نظری شلینگ در آنها به اوج خود رسیده است، آغاز می‌شود: مقاله‌اش درباره آزادی انسان و پیش‌نویس‌هایش درباره «عصر جهان». اسلاوی ژیژک پس از بازسازی خط استدلال خود، شلینگ را با هگل روبرو می کند و با پرتاب کردن نور شلینگی بر برخی «موضوعات مرتبط» به پایان می رسد: پیامدهای کامپیوتری شدن زندگی روزمره برای تجربه جنسی. بدبینی به عنوان شکل غالب ایدئولوژی امروزی؛ بن بست های معرفتی فیزیک کوانتومی.
اگرچه این کتاب مملو از نمونه‌هایی از سیاست و فرهنگ عامه است اما نشان دهنده یک تغییر اساسی به سمت نگرانی سیستماتیک با سوالات اساسی فلسفه و ریشه‌های بحران است. جهان سرمایه داری متاخر ما، که حول معمای ذهنیت مدرن متمرکز شده است.

کتاب باقیمانده ی تقسیم ناپذیر

اسلاوی ژیژک
اِسلاوُی ژیژِک (Slavoj Žižek) (زادهٔ ۲۱ مارس ۱۹۴۹) فیلسوف، روان‌کاو، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار اسلوونیایی است.او در لیوبلیانا به دنیا آمد و دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه لیوبلیانا دریافت کرد. در سال ۱۹۹۰ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب لیبرال دموکرات اسلوونی معرفی شد. ژیژک فیلسوف و نظریه‌پرداز انتقادی است که بخش عمدهٔ کارش در سنت فلسفی هگلی، مارکسیسم و نیز روانکاوی لاکانی است. او فعالیتهای چشمگیری در زمینهٔ نظریهٔ سیاسی، نظریه ف...
نکوداشت های کتاب باقیمانده ی تقسیم ناپذیر
The most formidably brilliant exponent of psychoanalysis, indeed of cultural theory in general, to have emerged in some decades.
درخشان ترین نماینده روانکاوی، در واقع نظریه فرهنگی به طور کلی، در چند دهه ظهور کرده است.
Terry Eagleton

Žižek leaves no social or natural phenomenon untheorized, and is a master of the counter-intuitive observation
ژیژک هیچ پدیده اجتماعی یا طبیعی را بدون نظریه باقی نمی گذارد و استاد مشاهدات غیر شهودی است.
New Yorker New Yorker

قسمت هایی از کتاب باقیمانده ی تقسیم ناپذیر (لذت متن)