کتاب برنامه درسی چیست

What is the curriculum?
کد کتاب : 104865
شابک : 978-6007317105
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب برنامه درسی چیست اثر کوروش فتحی واجارگاه

یکی از مهم‌ترین مسائل بشر در تمامی ادوار تاریخی مقوله تعلیم و تربیت نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعه پذیری آنان بوده است. زیرا بیشتر برای دوام و بقای نسل ناگزیر از کنترل و کارگردانی محیط خویش به مدد نیروی اندیشه بوده و آنچه را که در این رهگذر تجربه کرده می بایست به نسل جوان منتقل نماید و به همین دلیل می‌توان گفت در کهن‌ترین دورنمای تاریخی، تعلیم و تربیت از بارزترین دلشمغولی های جوامع بوده است.
با این اعتبار می‌توان ادعا کرد که قدمت تعلیم و تربیت به قدمت بشریت است و از آن جا که تعلیم و تربیت حتی در اشکال سنتی و تصادفی خود مستلزم محتوا و تجارب خاصی می‌باشد، برنامه‌های درسی از قدمتی به اندازه تعلیم و تربیت برخوردار هستند. از دگر سو، همزمان با فزونی دانش و آگاهی بشر از حساسیت و اهمیت تعلیم و تربیت، ظهور ساختارهای اجتماعی پیچیده، نظام‌های تعلیم و تربیت از اشکال تصادفی و سنتی به سوی نظام‌های حساب شده و قانونمند سوق یافتند و در این میان برنامه‌های درسی نیز از طرح و مقاصد واقع بینانه‌تری برخوردار گردیدند. با این همه برنامه درسی به عنوان یک حوزه تخصصی عملا در اوایل قرن بیستم و با انتشار کتاب برنامه درسی توسط فرانکلین بوبیت متولد گردید و پس از آن مسائل این حوزه توجه بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان تعلیم و تربیت را به خود معطوف ساخت، به نحوی که هم اکنون رشته برنامه درسی به عنوان یکی از انشعابات رشته تعلیم و تربیت جایگاه ویژه‌ای را داراست.

کتاب برنامه درسی چیست

کوروش فتحی واجارگاه
دکتر کورش فتحی واجارگاه، متولد رودسر ۱۳۴۶، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) از دانشگاه اصفهان آغاز کرد و پس از اتمام این دوره در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران به تحصیل پرداخت. وی سپس مدرک دکتری را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ و سپس دوره تخصصی در خصوص مدیریت پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی را در دانشگاه کاسل ـ آلمان و دوره های پژوهشی را در دانشگاههای ساترن کراس و گریفیث کوئینزلند استرالیا گذراند. ایشان هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشت...