کتاب غروب زرین فرش ساروق

Fall of golden ages sarough carpet
2زبانه
کد کتاب : 104987
مترجم : ویدا شجاعی
شابک : 978-6004000437
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : زرکوب
زبان کتاب : فارسی و انگلیسی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب غروب زرین فرش ساروق اثر شیرین صوراسرافیل

هر اندازه که زمان به پیش می‌رود و ما در فرصت‌های به دست آمده بخت آن را می‌یابیم که قدم در جست‌وجوی مناطق مختلفی که قالی بافی در آن‌ها جریان دارد بنهیم. چشم انداز گسترده‌تری ازاین هنر بی‌نظیر در مقابل دیدگانمان گشوده می‌شود. این تصور عینیت بیشتری می‌یابد که فرش تا چه اندازه با زندگی مردم ایران آمیخته است. این مسئله را به خصوص در مناطقی که این زمان فرش‌بافی در آن ها به دلایل مختلفی دچار انحطاط شده است. بهتر می‌توان احساس کرد.
در غالب خانه‌ها دستگاه‌های فرش‌بافی برپاست. در برخی خانه ها دو یا سه دستگاه دیده می‌شودکه براساس آن مدت‌های مدیدی است غبار کم‌کاری نشسته و با این‌‌که به دلیل بازار فرش چندی است که بر بسیاری از این دارها تاری پیچیده نشده و بافنده ای برابر آن ننشسته است ولی همواره امیدی ناخودآگاه، حتی تصور بیرون بردن دستگاه متروک را به ذهن صاحبخانه راه نمی‌دهد.

کتاب غروب زرین فرش ساروق

شیرین صوراسرافیل
مهندس شیرین صور اسرافیل در سال ۱۳۲۰ در گمرک تهران متولد شد.او فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک تهران یا همان دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی نساجی است. او شخصی وطن دوست است و به عبارتی عشق به میهن در وجودش می جوشد، او به خاطر همین حس میهن پرستی و در دهه ی سی و چهل، حرکت های عملی و میدانی را بیشتر می پسندد و هیچ علاقه و گرایشی به نشستن پشت میزهای اداری ندارد.
قسمت هایی از کتاب غروب زرین فرش ساروق (لذت متن)
ا زآنچه درباره تاریخ اراک گفتیم چنین بر می آید که این شهر سابقه دیرینی در فرش بافی ندارد ولی شواهدی تاریخی و وضعیت منطقه حکم بر آن دارد که به همان دلایلی که در شهرهای اطراف آن یعنی قم، کاشان و اصفهان و همدان فرش بافی وجود داشته این منطقه نیز از فرش بافی به دور نبوده و در بعضی بخش های آن یعنی ساروق، فراهان، سرابند،، مرادآباد از قدیم ترین ایام، تولید فرش وجود داشته است. بنابر بعضی اقوال هنگام عبور شاپور ذوالاکتاف از فراهان در ساروق فرشی به او اهدا شده است. بعد از ظهور اسلام تا قرون متمادی نشان مستندی از فرش در این منطقه نیست، زیر صرف نظر از اینکه فرش کالایی منسوخ و از بین رفتنی است وضعیت خاص ناآرامی و درگیری های مداوم در منطقه مرکزی ایران نیز، خبر از استقرار کارگاره های گسترده و فرش های بزرگ ماندنی نمی دهد.