کتاب رذل

The Immoralist
کد کتاب : 1058
مترجم :
شابک : 978-964-7468-38-1
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1902
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

آندره ژید برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1947

نمایشی با همین نام و بر اساس این کتاب در سال 1954 ساخته شده است.

معرفی کتاب رذل اثر آندره ژید

کتاب رذل، رمانی فلسفی نوشته ی آندره ژید است که نخستین بار در سال 1902 منتشر شد. ژید در این رمان، به داستان اعتراف گونه ی مردی می پردازد که در جست و جوی سرشت حقیقی خود است. شخصیت اصلی داستان، میشل، بدون تجربه ی عشق و فقط به خاطر پدرش با دختری مهربان به نام مارسلین ازدواج می کند. میشل در خلال سفر ماه عسل در تونس، به شدت مریض می شود و در زمان بهبودی خود، با پسری جوان و عرب آشنا می گردد که سلامتی و زیبایی اش، بسیار برای او جذاب است. میشل پس از این اتفاق، تصمیم می گیرد به آزادی خود در زندگی بیشتر بها دهد و طبق خواسته هایش زندگی کند. اما او علاوه بر این درمی یابد که آزادی می تواند به باری بر روی دوش نیز تبدیل شود. رمان رذل، اثری بسیار بدیع و به یاد ماندنی است که ردپای سبک نگارشِ استادانه، ناب و در عین حال ساده ی ژید در جای جای آن به چشم می خورد.

کتاب رذل

آندره ژید
پل گیوم آندره ژید، زاده ی ۱۸۶۹ و درگذشته ی ۱۹۵۱، نویسنده ی فرانسوی و برنده ی جایزه ی ادبی نوبل در سال ۱۹۴۷ بود.پدرش استاد حقوق و مادرش دختر یکی از بورژواهای ثروتمند نرماندی بود. ژید در خانواده ای پایبند به سنت های مذهب پروتستان پرورش یافت و سال های نوجوانی و جوانی او، تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. در کودکی، به سبب بیماری نتوانست به طور منظم به تحصیل در مدرسه ادامه دهد. اما از آنجا که در خانواده ای علاقه مند به علم و فرهنگ می زیست، توانست این کمبود را به خوبی کنترل کند و در خانه به تحصیل ادام...
نکوداشت های کتاب رذل
Gide is the humanist of our age.
ژید،[برترین] انسان گرای عصر حاضر است.
E.M. Forster

One of Gide's best-known works.
یکی از شناخته شده ترین آثار ژید.
Amazon Amazon

Interesting and surprising.
جذاب و غافلگیرکننده.
Quarterly Conversation

قسمت هایی از کتاب رذل (لذت متن)
اموری که در نظر دیگران فوق العاده مهم می آید، برای کسی که مرگ را به چشم خود دیده، اهمیت ندارند و سایر امور هم که فاقد اهمیت می باشند، برای او چیزی در نظر نخواهد آمد. مطالعات و معلوماتی که سربار روح کسی شوند عینا مثل پرده ای، روح را می پوشانند. گاهگاهی این پرده کنار رفته و طبیعت و احساسات واقعی انسانی که در زیر آن ها پنهان است، آشکار می شود.

فقط یک شب برای عشق، هر چقدر هم که بزرگ باشد، کافی است که خود را ظاهر سازد و خاطره ی من اصرار دارد که تنها آن را مجسم کنم. در لحظه ی خوشی، روح ما به یکدیگر ملحق گردیده بود و من گمان می کنم این لحظه در عشق فقط یک دفعه اتفاق می افتد و پس از آن روح بیهوده کوشش می کند که از آن رهایی یابد. بدین جهت در صدد بر می آید که خوشبختی گذشته را تجدید کند. ولی افسوس هیچ چیز به اندازه ی خاطره خوشبختی مانع خوشبختی نیست و افسوس که من نمی توانم خاطرات آن شب را فراموش کنم.

بایستی به دیگران اجازه داد که خود را برحق بدانند زیرا داشتن این حق، نداشتن چیزهای دیگر را جبران می کند.