کتاب سه نمایشنامه

oedipus tyrannus coloneus and Antigone
اودی‍پ‍وس ش‍اه ، اودی‍پ‍وس درک‍ول‍ون‍وس ، آن‍ت‍ی گ‍ون
کد کتاب : 10580
مترجم :
شابک : 9789644455704
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 170
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 450BC
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سه نمایشنامه اثر سوفوکلس

سه نمایشنامه - اودی‍پ‍وس ش‍اه ، اودی‍پ‍وس درک‍ول‍ون‍وس ، آن‍ت‍ی گ‍ون توسط سوفوکل به نگارش درآمده است. حدود پانصد سال قبل از میلاد مسیح این تریلوژی به در یونان باستان روی صحنه رفته است.
داستان ازین قرار است که هنگامی که پسری متولد شد ، پاهای نوزاد با هم پرچ شد و او را در کوه سیتارون کشتند. اما چوپانی نوزاد را پیدا کرد و او را نگهداری کرد و او را به چوپان دیگری تحویل داد که او را نزد ارباب خود ، پادشاه قرنتس برد. پلیبوس بدون فرزند بودن پسری را به فرزندی پذیرفت که با اعتقاد به اینکه او واقعا پسر پادشاه است بزرگ شد. پس از شک در پدر و مادر خود ، او از خدای دلفی پرسید و کلمه ای را که قبل از آن به لایوس اعلام شده بود ، شنید. بنابراین او از آنچه که خانه پدرش می دانست فرار کرد و در پرواز با پدرش لایوس روبرو شد و ناخواسته او را کشت. پس از ورود به تبس ، معمای ابوالهول را پاسخ داد و اهالی قدرشناس آن شهر، نجات دهنده خود را پادشاه کردند. بنابراین او در اتاق لایوس سلطنت کرد ، و از ملکه بیوه حمایت کرد. فرزندانی برای آنها به دنیا آمدند و تب در دوران حکومت او رونق گرفت ، اما دوباره طاعونی شدید بر شهر نازل شد. مجددا با این سخنور مشورت شد و آنها را وادار کرد که خود را از گناهکاری خون پاک کنند. ادیپ جرمی را که از آن بی اطلاع است نکوهش می کند و متعهد می شود که جنایتکار را ردیابی کند. صحنه پایانی نشان می دهد که جوکاستا به دست خود کشته شده و ادیپ نیز به دست خود کور شده و برای مرگ یا تبعید دعا می کند.

کتاب سه نمایشنامه

سوفوکلس
سوفوکلس، زاده ی 497-96 و درگذشته ی 405-06 قبل از میلاد، نمایشنامه نویس بزرگ یونان باستان است.سوفوکلس، پسر فردی ثروتمند از اهالی آتیکا بود. او چند سال قبل از نبرد ماراتون به دنیا آمد. اولین موفقیت هنری سوفوکلس در سال 468 ق. م. بود، هنگامی که در رقابت های نمایشی دیونیسیا در رقابت با آیسخولوس که استاد نمایشنامه ی آتن بود، جایزه ی اول را از آن خود کرد. اگرچه پلوتارک، تاریخ نگار یونانی، بیان می کند که این اولین اثر پلوتارک است، اما اکنون این عقیده وجود دارد که اولین دستاورد او احتمالا در سال 470 ق...