کتاب دگرگونی اجتماعی و فیلم های سینمایی در ایران

Social transformation and cinematic films in Iran
جامعه شناسی فیلم های عامه پسند ایرانی (1309-1357)
  • 100,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: آگه آگه
کد کتاب : 10611
شابک : 9789643291891
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 430
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دگرگونی اجتماعی و فیلم های سینمایی در ایران اثر پرویز اجلالی

نویسنده ی این کتاب درباره ی آن نوشته است:
"نگارش این کتاب در سال ۱۳۷۳ به پایان رسید، اما یک دهه طول کشید تا به زیور طبع آراسته شود. زیرا در آن سالها هنوز مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی فیلم و سینما چندان در میان اهل فن جا نیفتاده بود. ناشران سینمایی می گفتند این کتاب درباره سینما نیست و ناشران علوم اجتماعی می گفتند این کتاب درباره سینماست و به حوزه کار آنها ارتباط ندارد. سرانجام پس از یک دهه ویراستار فرهیخته ای پیدا شد که بر این باور بود که کتاب درباره فرهنگ است و به سال ۱۳۸۳ کتاب از چاپ در آمد. نمی توانم بگویم کتاب خوب توزیع شد، اما آنها که دستی بر آتش داشتند.
کتاب را خواندند و کتاب جایگاه خود را در میان کتاب های مربوط به سینمای ایران پیدا کرد. در این دهه پس از انتشار کتاب کوشیده ام تا بازخوردهای خوانندگان و به ویژه خوانندگان اهل فن را جست و جو کنم و بیانم نتیجه جست و جوهایم چنین بوده است که گروهی از خوانندگان و به ویژه دانشجویان و پژوهشگران علوم اجتماعی آن را از این بابت که فیلم های ایرانی را در یک دوره طولانی به شیوه ای روش مند مورد مطالعه علمی قرار داده است و مفاهیم علمی پیچیده را با کاربرد برای شان معنی دار و روشن ساخته پسندیده اند. هم اکنون شمار پژوهش ها و پایان نامه ها در این حوزه ها رو به فزونی است، اما موقعی که ویراست نخست این کتاب منتشر شد شاید تنها نمونه ایرانی از کاربرد این روش ها در ایران بود. گروهی از خوانندگان عمومی تر که البته تعدادشان کم تر بوده است ،کتاب را به خاطر مروری بر فیلم های عامه پسند ایرانی داشته پسندیدند و خواندند، ایشان اغلب به علت وجود فصل های نظری، خواندن کتاب را دشوار می یافتند و خواهان حذف فصلهای تئوریک بودند."

کتاب دگرگونی اجتماعی و فیلم های سینمایی در ایران

پرویز اجلالی
استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است که تاکنون آثار بسیاری از وی در حوزه های مختلفی از جامعه شناسی به ثبت رسیده است. او معتقد است که جامعه شناسی ما بسیار ضعیف است چرا که هنوز جامعه شناسی موجود جهانی را نفهمیده ایم.
دسته بندی های کتاب دگرگونی اجتماعی و فیلم های سینمایی در ایران