کتاب بوروکراسی

Bureaucracy
کد کتاب : 108784
مترجم :
شابک : 978-6222345112
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1944
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

بوروکراسی
Bureaucracy
کد کتاب : 107369
مترجم :
شابک : ‏‫‬‮‭978-6002539106
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1944
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بوروکراسی اثر لودویگ فون میزس

لودویگ فون میزس، که خود متفکری لیبرال است، کتاب «بوروکراسی» را از همان دیباچۀ کتاب، با نقد سوسیالیسم آغاز می‌کند. فون میزس در دیباچۀ کتاب «بوروکراسی» این دیدگاه را مطرح می‌کند که مطالعۀ بوروکراتیسم فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی با مسائل بنیادین مربوط به تضاد میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم است.
در کتاب «بوروکراسی» چنانکه در مقدمۀ مهدی تدینی بر ترجمۀ فارسی این کتاب توضیح داده شده، نظم بوروکراتیک یکسره نفی نمی‌شود بلکه فون میزس در این کتاب ما را به ضرورت هرچه‌کوچک‌تر شدن این نظم توجه می‌دهد و این کوچک‌تر شدن هم مستلزم این است که شهروندان مداخلۀ دولت را در امور زندگی‌شان نخواهند چون مداخلۀ گستردۀ دولت در امور زندگی شهروندان و واگذاری رفع نیازهای عمومی شهروندان به دولت، خودبه‌خود به بزرگ و عریض‌وطویل شدن ساختار بوروکراتیک می‌انجامد و بوروکراسی بزرگ هم تبعات و آسیب‌هایی بزرگ را در پی دارد که در نظام‌های توتالیتر شاهد آن‌ هستیم.
فون میزس در کتاب «بوروکراسی» با انتقاد از سیاست مبتنی بر نظارت دولت بر همۀ امور زندگی شهروندان، که از ویژگی‌های دولت‌های سوسیالیستی است، نشان می‌دهد که چنین سیاستی چگونه به گسترش بوروکراسی و آفت‌ها و آسیب‌هایی که پی‌آیند آن است منجر می‌شود.
کتاب «بوروکراسی» نشان می‌دهد که اگر مردم از دولت انتظار تأمین رفاه و ارائۀ خدمات عمومی را داشته باشند باید عواقب آن را هم که سیستم بوروکراتیک عریض‌وطویل و آفت‌ها و مضرات برآمده از این سیستم است بپذیرند.
کتاب «بوروکراسی» از دیباچه، درآمد، هفت بخش و یک نتیجه‌گیری پایانی تشکیل شده است. بخش‌های هفت‌گانۀ کتاب «بوروکراسی» عبارتند از: «مدیریت سودمدار»، «مدیریت بوروکراتیک»، «مدیریت بوروکراتیک شرکت‌ها در مالکیت عمومی»، «مدیریت بوروکراتیک شرکت‌های خصوصی»، «معانی سیاسی و اجتماعی بوروکراتیک‌سازی»، «پیامدهای روان‌شناختی بوروکراتیک‌سازی» و «راه علاج چیست؟».
بوروکراتیسم و توتالیتاریسم، مدیریت در نظام سودمدار، مدیریت نیروی کار در بازار کار محدود ناشده، بوروکراسی در حکومت استبدادی، بوروکراسی در نظام دموکراتیک، ویژگی‌های اساسی مدیریت بوروکراتیک، معضل مدیریت بوروکراتیک، اجراناپذیری نظارت فراگیر دولتی، شرکت عمومی درون اقتصاد بازاری، فلسفۀ نظم بوروکراتیک، خودپسندی بوروکراتیک، بوروکرات‌زدگی ذهنی، جنبش جوانان آلمانی، فرجام نسل تربیت شده در محیط بوروکراتیک، سرپرستی اقتدارگرایانه و پیشرفت، علم اقتصاد در برابر برنامه‌ریزی دولتی و توتالیتاریسم و شهروند معمولی در برابر تبلیغاتچی‌های حرفه‌ای بوروکراتیک‌سازی از جمله مباحث و موضوعاتی هستند که در کتاب «بوروکراسی» به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب بوروکراسی

لودویگ فون میزس
لودویش هاینریش الدر فن میزس (۱۸۸۱–۱۹۷۳) (Ludwig Von Mises) فیلسوف، اقتصاددان مکتب اتریش و لیبرال کلاسیک بود. او از چهره‌های برجسته مکتب اتریشی تفکر اقتصادی شد و بیش از همه به خاطر کارهایش در زمینه کنش‌شناسی شناخته می‌شود. او در ۱۹۴۰ در هراس از اشغال سوییس به دست رایش آلمان به ایالات متحده مهاجرت کرد. او بر جنبش لیبرترین در ایالات متحده در میانه قرن بیستم تأثیر قابل توجهی گذاشت.او را بیش از همه برای نوشتن کتاب‌های تئوریک تأثیرگذاری چون کنش انسانی، سوسیالیسم، نظریه و ت...