کتاب قطار جک لندن

Jack London train
کد کتاب : 108451
شابک : 978-6227902556
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 408
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب قطار جک لندن اثر فرهاد حسن زاده

«قطار جک لندن»، جدیدترین اثر فرهاد حسن‌زاده، نگاهی به رخداد جنگ ایران و عراق و سویه‌های ناشی از آن بر روزگار مردم است، جنگی که با وجود گذر سال‌های طولانی از آغاز و پایانش، پیوندهایی ناگسستنی با زندگی انسان‌ها دارد. سام هلچین کارگری پرشور و پرانرژی است که در پالایشگاه آبادان کار‌ می‌کند. او با خانوادۀ پرجمعیتش زندگی ساده اما شلوغی دارد. اتفاق‌هایی که برایشان می‌افتد هم امیدبخش و هم تلخ و ناگزیر است. شخصیت‌های قصه پر‌تعدادند و هر کدام به نقش و رنگی، ردی پررنگ بر روند روایت بر جا می‌گذارند.
فرهاد حسن‌زاده، نویسندۀ اهل آبادان، در این رمان از سرزمینی حرف می‌زند که بارها و بارها به مرزهای آن تجاوز شد و زندگی مردمانش با بی‌رحمی به شکل هزار‌تکه‌ای پاره‌پاره درآمد. این رمان در هفت فصل، پیش از جنگ و پس از جنگ، روایت می‌شود. این روایت‌های درهم‌تنیده هر کدام دیگری را کامل می‌کنند و آینده‌ای را رقم می‌زنند که قصه و حیات شخصیت‌ها و خاطرات را جان می‌بخشند.
فرهاد حسن‌زاده گویی خود در صحنه‌به‌صحنۀ این رمان حضور دارد، در اتاق‌ها و خیابان‌ها قدم می‌زند و خود را جای تک‌تک‌ آدم‌های قصه می‌گذارد. او از زاویۀ دید هر کدام داستانی پر‌فراز‌ونشیب با گویش همان منطقه بازگو می‌کند. در این رمان انگار حتی اشیاء و دیوارها و پنجره‌های خانه هم قصه می‌گویند و شخصیت‌ها انگار دو‌پاره‌ از معصومیت و بدجنسی‌اند. حسن‌زاده اصل داستانش را بر هویت و فرهنگ ایرانی و اصالت جاری در فضاهای شهری پایه‌ریزی کرده است. متن ساده و روان و جذابش و قصه‌پردازی ماهرانۀ او، آمیخته به لحن و گویش جنوبی از دل اتفاق‌های روزمره حوادث کوچک و شیرینی را بیرون می‌کشد که برای خواننده هم نوستالژیک است و هم سرشار از تجربه‌های دست‌نیافتنی.
او حتی دست بر خرافات و افسانه‌ها می‌گذارد تا فضای قصه با باورهای مردمان گذشته، از رایحه‌ای قدیمی و پرخاطره سرشار شود، از فال و پیش‌بینی نامفهوم آینده گرفته تا ضرب‌المثل‌ها و اعتقادهای عجیب. در نهایت اما، جنگ قوی‌تر از زندگی، لحظه‌به‌لحظۀ روزگار را به هم می‌ریزد و شخصیت‌ها تا آخر رمان دنبال تکه‌های خویش سطرها را طی می‌کنند و از آن‌ها تصویر می‌سازند؛ حتی اگر سالیان و دهه‌ها از آن روز سیاه هجوم گذشته باشد. مهاجرت اجباری، بی‌پولی، احساس فقدان، فرار و بی‌پناهی، عشق و خیانت، احساس باخت و در عین‌حال، امید به فردا از سرنوشت مردمان درگیر جنگ جدایی‌ناپذیر است. نویسنده هم کوشیده با پیچ‌وخمی دلنشین میان پاراگراف‌ها و دیالوگ‌ها آن‌ها را بیان کند.

کتاب قطار جک لندن

فرهاد حسن زاده
از نویسندگانی است که در تمامی حوزه های ادبی از داستان کودکان، نوجوانان تا رمان برای بزرگسالان دست به نگارش زده است.او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز کرد.از او تا کنون بیش از ۸۰ اثر چاپ شده است.
قسمت هایی از کتاب قطار جک لندن (لذت متن)
گودرز گفت: «فرق چه می کنه؟ اول مرده خری، بعد مرده خوری. ئی دو تا گاومیش اگه زنده بودن، هر کدوم پنجاه هزار توممن پولشون بود.» و روی پنجاه تاکید کرد. نگاه سبزعلی گشت روی حاشیه گلی بهمنشیر؛ روی گاومیش هایی که به خون و گل غلتیده بودند، روی آدم هایی که جمع شده بودند دور زایر خلف و قصاب و پسر زایر خلف. پرسید: «همی دو تا بودند؟» ایاز بزی گفت: «سه تا. یکیش تو شط بود و آب بردش.» سبزعلی خلط به زمین انداخت:«تف به روزگار» شنتیا گفت:« روزگار خیلی قشنگه. حیف نیست تفیش می کنی؟»