کتاب جایی که من نیستم

jaei ke man nistam
  • 30 % تخفیف
    200,000 | 140,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مکتب خانه مکتب خانه
    نویسنده: کاوه بختیاری
کد کتاب : 108884
شابک : 978-6229291085
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 150
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب جایی که من نیستم اثر کاوه بختیاری

از آنجا که هدف و ادعای این کتاب برساختن و یا حداقل تلاش برای برساختن نوع جدیدی از ادراک است و هم‌زمان چون ما به‌جز کلمات قبلی و پیشینی­، چیز اضافه­ای در دست نداریم و همچنین ازآنجاکه ادراک ، حاصل ترکیب مولفه‌ها و مفاهیم متعدد در یک صورت‌بندی ساختاریافته است­، هرکسی که تلاش در جهت دستیابی به ادراکی جدید دارد ناچار از بازتعریف مفاهیم قبلی و برساختن اصطلاحات جدید است. بنابراین ساختار این کتاب مملو است از بازتعریف مفاهیم قبلی از یکسو و برساختن ترکیبات و اصطلاحات جدید از سوی دیگر که مدام در قالب یک منظومه همگرا­، در جای‌جای این رساله به هم رجوع می‌کنند­. در حقیقت ادراک این کتاب حاصل رجوع هم‌زمان مفاهیم به همدیگر در یک قاب مشترک است.
این کتاب­، نهایتا در رده کتب فلسفی و هرمنوتیک دسته‌بندی می‌شود­. عموما زبان فلسفه به دلیل بداهه زدایی و چالش طلبیش و همچنین تولید مفاهیم عالی­، نمی‌تواند از سطح خاصی از سختی زبان­، بیشتر تقلیل بیابد چون زبان عامیانه و پیشینی قابلیت حمل معانی پیچیده و جدید را ندارند.
از سوی دیگر محتوای این کتاب در رسته کتاب‌های آشنایی با فلسفه و الفبای فلسفه و حتی شروح فلسفه کلاسیک نیست که جهت بیانش معطوف بازگویی مفاهیمی در فلسفه کند که قبلا مشروح به آن‌ها پرداخته‌ شده و حال بخواهد در موج بعدی این مفاهیم معرفی‌شده را به زبان ساده‌تر برای عموم بازگویی کند­. بلکه تلاش این رساله در جهت دستیابی از نوعی ادراک که حاصل بازتعریف بداهه زدایانه مفاهیم قبلی در صورت‌بندی جدیدی است­. همچنین تعدد، ارتباط و ارجاع مداوم این مفاهیم به یکدیگر، محتوایی خاص ایجاد می‌کنند. این‌گونه محتوا منجر به فرم خاصی در شکل بیان کتاب می‌شود که نمی‌تواند در شکل ارائه از مرز خاصی از سادگی بیشتر تقلیل بیابد.
­توجه شود که عموما در ارجاعات دیگر برای درک بهتر ما به مفاهیم قبلی و ساده‌تر ارجاع می‌دهیم که برای درک آن‌ها مجبور به درک جدیدی از آن‌ها نیستیم­ ­.
بنابراین­، زبان این کتاب ذاتا دارای سطح مشخصی از دشواری بیان مفاهیم و ارجاع متقابل و هم‌زمان به همان مفاهیم بازتعریف شده جدید است­ .
برای تسهیل درک مطالب این کتاب سعی شده در هر فصل و به‌طور خلاصه همه مفاهیم آن فصل در یک روایت مشترک مختصر بیان شوند تا خواننده چشم‌انداز اولیه‌ای از مطالب و ارتباطاتشان داشته باشد و سردرگم نشود. همچنین پیشنهاد می‌شود که در پایان هر فصل خواننده یک‌بار دیگر به همان روایت خلاصه اولیه ارجاع کند و این بار به‌عنوان جمع‌بندی، مفاهیم را در ذهن صورت‌بندی کند.

کتاب جایی که من نیستم