کتاب تدریس ترازمند

Tadris-e Taraz-mand
101 آموزه برگرفته از تجربه ی زیسته آموزشی
کد کتاب : 109424
شابک : 978-6225285071
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب تدریس ترازمند اثر غلامرضا خاکی

تدریس ترازمند، جدیدترین اثر دکتر غلامرضا خاکی، استاد دانشگاه و ادب‌پژوه برجسته کشورمان است. دکتر خاکی در این اثر تجربه سی سال تدریس خود را در مدارس و دانشگاه‌ها به زبانی ساده و دلنشین با خوانندگان در میان نهاده است.
ایده‌ی اصلی ایشان در صورت‌بندی کتاب، این است که تدریس موثر، تدریسی است که از تعادل ظریف سه مولفه‌ در هم تنیده تشکیل شده است: «توانش»، «روش» و «منش». توانش، نام دیگری بر دانش تخصصی مدرسان در حوزه‌های دانشی و پژوهشی‌شان است. روش، همان تکنیک‌های تدریس و آموزش است که بر روان‌شناسی آموزشی و انتخاب بهترین شیوه برای انتقال برنامه درسی مبتنی است. منظور از منش نیز شخصیت و ویژگی‌های کلی و وجودی آموزگار و مدرس است که او را از نظر انسانی، قابل و آماده برقراری تعامل سازنده و انسانی با دانش‌آموزان و دانشجویان می‌کند.
دکتر خاکی در این کتاب با جزئیاتی خواندنی و زبانی سلیس و گیرا شرح می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما در زمینه آموزش و یادگیری، همین تاکید و تکیه‌ی صرف بر بعد «توانش» است؛ به طوری که بسیاری از مدرسان دانشگاه و بعضا دبیران مدارس، به‌صرف کارنامه تحصیلی و یا تخصصی‌شان برای تدریس استخدام می‌شوند. حال آنکه تدریس موثر در گرو تلفیق «دانش تخصصی» (توانش) با دو بعد «روش» و «منش» است.

کتاب تدریس ترازمند