کتاب تالکت پارسنز و کنشگر اجتماعی

Talcott Parsons
کد کتاب : 110724
شابک : 978-6222435295
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 182
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب تالکت پارسنز و کنشگر اجتماعی اثر عباس محمدی اصل

تالکت پارسنز جامعه شناس ساختی- کارکردی ایالات متحده در نیمه دوم قرن 20 میلادی است که نظریه کنش اجتماعی (جامعه شناسی) را بر اساس روش شناسی اختیارگرایی و معرفت شناختی واقع گرایی- تحلیلی در راستای بررسی جامعه گسترش داد.
نویسنده این اثر درصدد است تا کنش اجتماعی را در قالب ساخت اجتماعی و با تکیه بر آرا و نظریات پارسنز تحلیل کند. در واقع کتاب حاضر تمرینی بر نظریه نظام اجتماعی او است. کتاب در ابتدا به ارائه نظریات انتقادی چندین شخصیت برجسته از نسل قبل نظیر مارشال، ماکس وبر و … اشاره دارد و سپس برای توصیف نظام اجتماعی نشان می دهد که چگونه خرده نظام ها به یکدیگر وصل می شوند و نظام های اجتماعی پیچیده ای را می سازند. همچنین به بررسی تاثیر متغیرهای جمعیتی گوناگون بر کنش اجتماعی می پردازد.
کتاب پیش رو برای علاقه مندان به مباحث جامعه شناسی و اجتماعی جالب توجه خواهد بود.

کتاب تالکت پارسنز و کنشگر اجتماعی

عباس محمدی اصل
عباس محمدی اصل در سال 1346 شمسی در شهرری تهران متولد شد. پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشته علوم انسانی در سال 1364 شمسی، دانشنامه کارشناسی خود را در سال 1369 شمسی در رشته علوم اجتماعی با گرایش برنامه ریزی اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشنامه های کارشناسی ارشد را در سال 1372 شمسی با گرایش مردم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی و در سال 1375 شمسی با گرایش جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبائی دريافت كرد. وي در سال 1382 شمسی موفق به اخذ دانشنامه دکترای جامعه شناسی از همين دانشگاه شد. پایان نامه ...
دسته بندی های کتاب تالکت پارسنز و کنشگر اجتماعی
قسمت هایی از کتاب تالکت پارسنز و کنشگر اجتماعی (لذت متن)
وضعیتی که هر کنشگر در آن دست به کنش می گشاید، متضمن حضور واقعی- اعتباری سایر کنشگرانی نیز هست که هریک به شکل در هم تنیده در کنشگری از شناخت و دلبستگی و غایت کنشی بهره دارند. در سطح شناختی، کنشگران دیگر در وهله اول به عنوان ابژه های تجربی شناخته می شوند که صرف نظر از اهمیت عاطفی، ابژه های متفاوتی می نمایند. آنها شناخت های متفاوتی حسب چارچوب های مرجع مختلف دارند که بخشی از آن مبتنی بر دانش غیرتجربی یا ارزش ها و باورها است و این همه شناخت شان را برای کنشگر دشوار می کند. از آنجا که افراد دیگر بخشی از وضعیت تجربی هستند، از دیدگاه کنشگری معین، بالقوه برای کنش او در نقش شرایط یا وسیله مهمی می نمایند. مع هذا آنها با اشیا بی جان و حیوانات فرق دارند و خود کنشگران نظام اجتماعی هستند. آنها خودشان معطوف به کنش دیگرانند و به وضعیت پاسخ می دهند و لذا کنش های شان در نظام کنش ساخته شده و بر تکوین آن موثر می افتد. از نظر غایت شناختی نیز او به دانشی از کارهایی که کنشگران دیگر انجام می دهند، نیاز دارد تا احتمالا از آنها برای کنترل یا واداشتن شان یه کار و آنچه می خواهد استفاده کند و بدین سان ایشان را به عنوان وسیله ای برای اهداف خود یا منع کارهایی که برای دستیابی به اهداف او مضرند، به کار گیرد یا در صورت ناتوانی از کنترل اعمال شان به انطباق با آنها رسد. راه های مختلف ممکن برای او به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهدافش پس با تلاش عمدی بر تاثیر روی کنش های دیگران همراه است و متقابلا دیگران نیز ممکن است تلا ش کنند بر عملکرد او تاثیر بگذارند و از این رو او باید برای این چالش آماده شود. به کارگیری عقلانی دیگری با اعمال نفوذ بر او و بهره گیری از محدودیت هایش در خدمت اهداف مشخص ممکن است و دانش کافی یکی از مهمترین شرایط عقلانیت چنین کنشی است.