کتاب زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک

Mustafa Kemal Atatürk - Mücadelesi ve Özel Hayatı
کد کتاب : 110886
مترجم :
شابک : 978-6225273276
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 249
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک اثر ایپک چالشلار

این کتاب، یک ترجمه جذاب از کتاب "زندگی خصوصی و مبارزات مصطفی کمال آتاترک" نوشته‌ی ایپک چالشلار است که در سال 2018 در شهر استانبول منتشر شده است. چالشلار، یک نویسنده و روزنامه‌نگار حرفه‌ای است که پیش‌تر نیز نوشته‌های مهمی در زمینه‌ی فرهنگ و تاریخ منتشر کرده است. در این اثر، او به شیوه‌ی دقیقی از اسناد و مدارک خانوادگی و شخصی مصطفی کمال آتاترک بهره‌گیری کرده و زندگی شخصی و مسائل مهمی که او در راه تأسیس جمهوری جدید ترکیه و ایجاد اصلاحات نوگرایانه با آن مواجه شده است، را به تصویر می‌کشد.

در این کتاب، علاوه بر موارد مرتبط با زندگی شخصی مصطفی کمال آتاترک، شما می‌توانید با مشکلات، مسائل، و موانعی که او در مسیر تحول ترکیه و ایجاد اصلاحات نوگرایانه با آنها مواجه شده است، آشنا شوید. این اثر به شما یک دیدگاه نفیس به تاریخ ترکیه و نقش مهم مصطفی کمال آتاترک در آن تاریخ می‌دهد.

ذکر مختصری از زندگی او ضروری است. آتاترک در سال 1881 در تسالونیک (کنونی سالونیک)، شمال یونان متولد شد. او از خانواده‌ای ساده‌ ترک بود و بخشی از امپراتوری عثمانی بود. او به دلیل اختلافات مذهبی در خانواده‌اش، زندگی بسیار مختلفی را تجربه کرد. پس از تحصیلات ابتدایی‌اش، وارد یک مکتب مذهبی شد، اما بلافاصله پس از آن به یک مدرسه دولتی منتقل شد. سپس به دانشکده‌ی جنگ و سپس به دانشکده‌ی ستاد وارد شد. پس از فارغ‌التحصیلی به ارتش عثمانی پیوست. آتاترک به همراه گروهی از افسران ترک، اصول اصلاحاتی را در دولت و ارتش به موازات با نیروی ملی‌گرایان ترک تقویت کرد. او در جنگ جهانی اول در جبهه‌های مختلف جنگ جنگید و پس از آن با شورش‌های مذهبی و ملی در آناتولی و بخش‌های دیگر امپراتوری عثمانی، تأسیس جمهوری ترکیه و ایجاد اصلاحات نوگرایانه را آغاز کرد. او به عنوان پدر بنیانگذار جمهوری ترکیه شناخته می‌شود و اصولی چون جدایی دین از دولت و ترویج ملی‌گرایی ترک را به عنوان اهداف اصلی اصلاحات خود اعلام کرد.

کتاب زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک

ایپک چالشلار
ایپک چالیسلار روزنامه نگار و نویسنده است. او دوازده سال در روزنامه جمهوریت ترکیه به عنوان سردبیر اخبار و سپس سردبیر ضمیمه یکشنبه کار کرده است. خانم آتاتورک که پرفروش‌ترین اثر بین‌المللی است، اولین اثر ادبی اوست.
قسمت هایی از کتاب زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک (لذت متن)
لطیفه خانم روز اول مارس در مجلس بود. هنگام وارد شدن به مجلس تعجب کرد؛ سالن محوطۀ بزرگی بود. در کریدور زنگ ها به صدا درآمد. نمایندگان وارد مجلس شدند و در جایگاه های خود نشستند. تنوع زیادی در میان نمایندگان به چشم می خورد. افراد با پوشش های مختلفی آمده بودند؛ با پوشش غربی یا با لباس های کردی و با ریش سفید و کلاه پوستی و همچنین برخی با چکمه های مهمیزدار آمده بودند. در میان صندلی های چوبی، صندلی ای برای لطیفه خانم گذاشته بودند که در یک طرفش نمایندۀ رسمی فرانسه و در طرف دیگرش سفیر روسیه با لباس دریایی نشسته بود. بر روی یقۀ سفیر روسیه نشانی فلزی با پرچم قرمز وجود داشت. در میان شرکت کنندگان هیئت هایی از هندوستان، افغانستان، ایران و مصر نیز آمده بودند. مجلس رأس ساعت 13 آغاز شد.