کتاب در جهت عکس حرکت کن

Dar Jahat-e Aks Harkat Kon
از اعتراض های مدرن تا کنون
کد کتاب : 110912
شابک : 978-9645313874
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1391
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در جهت عکس حرکت کن اثر مرکز پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان

این مجموعه می کوشد با روایت تاریخ، تحلیل و بررسی وقایع، به کشف روابط میان پدیده ها و کلیات بپردازد و برای ساده ترشدن نیل به این هدف، از عکس، طرح و جدول های گوناگون مدد می جوید.
این کتاب با تبیین جریان های مهم سیاسی و تقسیم جهان به دست دو ابرقدرت بزرگ دنیا، نشان می دهد راه پیروزی، حرکت در مسیر قدرت های بزرگ جهانی نیست و چگونه کشوری می تواند با «نه گفتن» به این قدرت ها، استقلال و سیادت خود را بازیابد. از مشروطه تا جمهوری رضاخان، ظهور امپریالیسم آمریکا، جنگ سرد و دکترین ترومن، حکومت های کودتا، دین و کلیسا، تربیت رسانه ها، مسیحیت صهیونیستی، مسیح بازمصلوب، ادبیات و رمان؛ فرار به تخیل، جنبش اسلامی نفت، تبعید امام، تئوری های اصلاحی در ایران، نخست وزیری بختیار و انفجار نور، از مباحث این نوشتار به شمار می رود.
نوشتار حاضر با تبیین جریانات پیروزی مشروطه با شهادت شیخ فضل الله نوری و ترور بسیاری از هواداران مذهبی ایشان، آغاز می‌شود و با پیروزی انقلاب اسلامی و جاری شدن احکام شیعی اسلام در این سرزمین پایان می‌یابد. به اعتقاد نویسنده این اثر، اروپای بعد از جنگ جهانی، ویران و بی‌توان بود. آمریکا و شوروی به برتری اقتصادی رسیدند و به دو ابرقدرت بعد از جنگ تبدیل شدند. کشورهای جهان را هم بین خود تقسیم کردند. دو ابرقدرت، جهان را بر اساس دو تفکر متفاوت اداره می‌کردند. شوروی مارکسیسم را پذیرفته بود و در آمریکا، لیبرالیسم حکومت می‌کرد. کسی راه حل دیگری برای اداره جهان سراغ نداشت. در بخشی از این کتاب آمده است: «اندیشمندان غربی همان اوایل قرن بیستم به بن‌بست رسیدند و در پی تئوری‌های جایگزین بودند. در دوران بن‌بست، پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران و جهان را با پدیده جدیدی مواجه کرد؛ اداره امور یک کشور بر اساس دین، چیزی که سال‌ها محال می‌نمود. این در اوج بن‌بست غرب بود، دورانی که شوروی هم فروریخت و از بین رفت. انقلاب اسلامی ایران با نه گفتن با غرب آغاز شد و بر مبنای برداشت شیعی از دین اسلام ادامه پیدا کرد. خیلی‌ها که می‌خواستند به غرب نه بگویند، از این نه گفتن تقلید کردند، برخی هم از روش دینی مردم ایران و نه گفتن به غرب یک ارزش شد. حالا دیگر خیلی‌ها برخلاف جهت حرکت می‌کنند.» این کتاب از سه بخش با عنوان‌های «آغاز دوره پهلوی»، «دنیای مدرن بعد از جنگ جهانی دوم» و «انقلاب اسلامی» تشکیل شده است. «از مشروطه تا جمهوری رضاخان»، «ظهور امپریالیسم آمریکا»، «جنگ سرد و دکترین ترومن»، «حکومت‌های کودتا»، «دین و کلیسا»، «تربیت رسانه‌ها»، «مسیحیت صهیونیستی»، «مسیح بازمصلوب»، «ادبیات و رمان؛ فرار به تخیل»، «جنبش اسلامی نفت»، «تبعید امام»، «تئوری‌های اصلاحی در ایران»، «نخست‌وزیری بختیار و انفجار نور» از مباحث این کتاب به شمار می‌روند.

کتاب در جهت عکس حرکت کن

دسته بندی های کتاب در جهت عکس حرکت کن