کتاب درآمدی بر جامعه شناسی هنرها

Sociologie des arts
کد کتاب : 111712
مترجم :
شابک : 978-6220605287
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 237
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر جامعه شناسی هنرها اثر یاسنت راوه

کتاب «درآمدی بر جامعه‌شناسی هنرها» اثر یاسنت راوه، کتابی جامع است که به عنوان مقدمه‌ای برای مطالعات جامعه‌شناختی هنر و فرهنگ در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی جامعه شناسی هنر شاخه‌ای از جامعه‌شناسی است که به بررسی ابعاد اجتماعی پدید‌ه‌های هنری مانند نهادها، بازارها، عموم مردم، حرفه‌ها و شغل‌ها می‌پردازد.
یاسنت راوه فهرست کتابش را در شش بخش تنظیم کرده است که در هر فصل به یک سوال یا موضوع کلیدی در جامعه‌شناسی هنر پرداخته است. فصل اول به ارائه مفاهیم و روش‌های اصلی مورد استفاده در این رشته و همچنین تاریخچه و بحث‌های آن می‌پردازد. فصل دوم به بررسی نقش نهادها و سیاست‌های ممکن در شکل دادن به تولید، توزیع و مصرف محصولات و آثار هنری و فرهنگی اختصاص یافته است. فصل سوم به تحلیل عملکرد و پویایی بازارهای هنری و فرهنگی، اعم از ملی و بین‌المللی می‌پردازد. در فصل چهارم کتاب، ویژگی‌ها و تنوع هنرها و فرهنگ‌ها و همچنین شکل گیری سلایق و ترجیحات مختلف و تحول و تغییر آن‌ها مورد شرح و تفصیل قرار می‌گیرد. در فصل پنجم ویژگی‌ها و چالش‌ها و شیوه‌های ارائۀ یک اثر هنری و فرهنگی در سطوح مختلف جامعه، اعم از ارائۀ یک هنرمند مبتدی و حرفه ای توضیح داده می‌شود. فصل آخر نیز به کارکردهای اجتماعی و نمادین هنر و فرهنگ مانند ایجاد هویت، ارتباطات مختلف و پیشرفت در حوزه نقد اختصاص یافته است.
از آن جایی که هدف راوه در نوشتار این کتاب، ارائه یک مقدمه جامع بوده است، او از تمامی هنر‌های زیبا، از قبیل ادبیات، موسیقی، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و عکاسی سخن گفته است. همچنین وی در کتابش از جامعه‌شناسان متخصص دیگر نظیر پیر بوردیو، هاوارد بکر و ناتالی هاینیچ بهره گرفته است. با این اوصاف کتاب فوق هم به علاقه‌مندان به هنر و هم به جامعه‌شناسان فرهنگ و هنر پیشنهاد می‌شود.

کتاب درآمدی بر جامعه شناسی هنرها

یاسنت راوه
یاسنت راوه(Hyacinthe Ravet) موسیقی شناس و جامعه شناس، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه سوربن و محقق مؤسسه تحقیقات موسیقی شناسی (IReMus, UMR 8223) است. از ژانویه 2018، او به عنوان معاون برابری و مبارزه با تبعیض در دانشکده ادبیات خدمت کرده است.او در UFR de Musique et Musicologie جامعه شناسی موسیقی تدریس می کند. او مدرک کارشناسی ارشد "Music Mediation" را با همکاری دانشگاه سوربن نوول ایجاد کرد و مسئول آن برای دانشگاه سوربن است.