کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام

A comment on the economic system of Islam
کد کتاب : 112838
شابک : 978-9645600509
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 244
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 27
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام اثر مرتضی مطهری

کتاب حاضر یادداشتهایی از استاد شهید مطهری است که در مورد مسائل اقتصادی نگاشته شده است و پس از شهادت ایشان به چاپ رسیده است. با توجه به اینکه مساله مارکسیسم در آن برهه از تاریخ ایران چالش ایدئولوژیک بزرگی برای مکتب اسلام به شمار می رفت، شهید مطهری در آثار متعددی به دنبال پاسخ دادن به شبهات آنها بر اساس مبانی اسلام بوده اند که نتیجه این تلاشهای فکری، شکوفایی و تعمیق و تفصیل اندیشه اسلامی بوده است.
این کتاب مشتمل بر یک دیباچه و هشت بخش است. دیباچه از دو قسمت تشکیل شده؛ مقاله ای تحت عنوان « نظری به اقتصاد اسلامی» و بحثی درباره «اقتصاد سالم». بخش اول این کتاب در تعریف اقتصاد و مفاهیم اقتصادی است. در بخش دوم درباره مالکیت از نظر فلسفی سخن رفته. بخشهای سوم و چهارم را بحث درباره ارزش و ارزش اضافی تشکیل می دهد. در بخش پنجم سرمایه داری و سوسیالیسم از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. بخش ششم را رساله های اقتصادی تشکیل می دهد که مشتمل بر سه رساله است: «مالکیت زمین از نظر اسلام – انفال » ، «مساله ارث» و «سوسیالیسم» بخش هفتم و هشتم مشتمل بر دو یادداشت است: یکی «یادداشت اسلام و اقتصاد» و دیگر «یادداشت نظری به نظام اقتصادی اسلام» که خلاصه ای است فشرده از مباحث کتاب.

کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام

مرتضی مطهری
مرتضی مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان – ترور شدهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.سید روح‌الله خمینی علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگش گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» در ادبیات جمه...