کتاب شب مجازی

Adrian Martin Articles
مجموعه مقاله هایی در باب سینما
کد کتاب : 113069
مترجم : دانیال زین العابدینی
میلاد عزیزخانی
شابک : 978-6229315262
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2023
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب شب مجازی اثر آدرین مارتین

«شب مجازی؛ مجموعه مقاله‌هایی در باب سینما»، گزیده‌ای از نوشته‌های آدرین مارتین در چند دهه‌ی گذشته است که با نظارت نویسنده و به همت و درخواست دانیال زین‌العابدینی و میلاد عزیزخانی - مترجمان کتاب – انجام شده و دربرگیرنده‌ی متن‌هایی‌ست که گستره‌ی بزرگی از فیلمسازان و فیلم‌ها را در خود جا داده‌است؛ از فریتس لانگ تا لئو کاراکس، از شانتال آکرمن تا داریو آرجنتو، از بال‌های اشتیاق تا مأموریت غیرممکن و ... . چنین تنوع منحصربه‌فردی‌ست که کتاب شب مجازی را به دریچه‌ای برای فهم بهتر سینما از منظر یکی از یگانه‌ترین منتقدان تمام اعصار تبدیل کرده‌ و درعین‌حال به‌مانند کارگاهی مکتوب است برای آن‌ها که می‌دانند «سینما، فرمی‌ست برای اندیشیدن.»

کتاب شب مجازی

آدرین مارتین
آدریَن مارتین منتقد سینما و هنر استرالیاییِ ساکن بیلاسار د مار اسپانیا، متولد 1959 است.مارتین در ملبورن متولد شد و در کالج سنت جوزف ملبورن و کالج ایالتی ملبورن تحصیل کرد. جایی که در اواخر دهه ۱۹۷۰ دورهٔ تحصیلاتش در زمینهٔ مطالعات فیلم و رسانه گذراند. او بعداً در سال ۲۰۰۶ دکترای سَبکِ فیلم را در دانشگاه مانش به پایان رساند. پایان‌نامه‌اش با عنوان «به سوی تجزیه و تحلیل ترکیبی سبک فیلم» برندهٔ مدال دکتری مولی هولمن برای بهترین رسالهٔ دکترای دانشکده هنر و طراحی شد.نوشته&zwnj...
قسمت هایی از کتاب شب مجازی (لذت متن)
بعضی افراد من را یک مولف گرای سنتی می دانند؛ یعنی فردی که به لحاظ احساسی خود را صرف ایدۀ رمانتیک کهن هنرورزی فردی کرده است یا حتی «نابغه»ای [مرد یا زن، برای من جنسیت هیچ تفاوتی ندارد.] که در مقام کارگردان فیلم تجسم یافته است. اکنون، همۀ ما می دانیم که بیشتر فیلم ها -دست کم آن هایی که فرایند تولیدشان از سینمای تجربی تک نفره و شخصی، پرجزئیات تر است- تلاش هایی جمعی اند حاصل عملکرد یک گروه. فیلم ها از عوامل متعددی تأثیر می پذیرند؛ پس باید بگوییم مرگ بر ایدئال گرایی رمانتیک؟ چنین باوری ندارم زیرا فیلم ها نیز به روش خودشان سعی می کنند که رها باشند و آزادی با بیان شخصی و فردی در پیوند است؛ یعنی درکی که با آن، ما در جایگاه مخاطب درمی یابیم یک فیلم، سبک، امضاء، هدف و نمایه ای به خصوص از شیفتگی ها دارد و با آن ها -با وجود تمام جبر و تحریف جهان واقعی- از میان صداهای دیگر عبور می کند و با ما صحبت می کند.

رویکرد من هنگام نوشتن از سینما چیست؟ روش و هدفی ساده یا دشوار وجود ندارد. من سعی می کنم حواسم را روی آن چیزی گشوده نگه دارم که ریموند دورنیات به درستی «خیزش مسائل» خوانده است. فیلم های متفاوت [و بخش ها و سطح های مختلف فیلم ها] در ما چیزهای متفاوتی را فرامی خوانند که تمنا می کنند به آن ها توجه کنیم. گاهی شخص ناچار است یک خاطرۀ شخصی و تأثیرهای آن را کندوکاو کند. گاه شخص می خواهد به چیزی اشاره کند که در جهان بی کران بیرون رخ می دهد. گاهی شخص به فیلمسازان اشاره می کند [«دفعۀ بعد می توانی بهتر انجامش بدهی.»]. گاه با درون یا سایۀ خود گفت وگو می کند. گاهی [آنچه اغلب برای من و کریستینا رخ می دهد.] می خواهی به درون اثر بروی و جنبۀ مادی یک فیلم را تحلیل کنی و منطق شاعرانۀ درونی آن را کشف کنی. اما در موقعیت های دیگر، فیلم صرفا بهانه ای برای خیال پردازی های دیگر است و تو باید دربارۀ این انگیزه صادق باشی. گاهی قطعه ای از تاریخ سینما را در دست داری که می خواهی آن را بررسی و کشف کنی. گاهی می خواهی به بستری فرهنگی اشاره کنی یا حتی می خواهی نکته ای سیاسی را بیان کنی. در زمان های دیگر برای تو هیچ اهمیتی ندارد که بخواهی به بسترهای محدودکنندۀ تاریخی یا ایدئولوژیک بپردازی. می خواهی آزادانه پرواز کنی. رها و بی قید باشی و لذت ببری. سینما [گاهی] بستر چنین آزادی خاصی است . این امر را روبر دسنوس «شب مجازی» نامیده است؛ سازوکاری که تو را به رویاپردازی در روز، فارغ از جهان سرد و ممنوعه سوق می دهد.
از مقدمه‌ی نویسنده بر ترجمه‌ی فارسی کتاب