کتاب محرمانه های روابط ایران و سوریه

The Syrian-Iranian alliance and the region
کد کتاب : 113341
مترجم :
شابک : 978-6222852054
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 640
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب محرمانه های روابط ایران و سوریه اثر عبدالحلیم خدام

کتاب "محرمانه های روابط ایران و سوریه" روایتی است از عبدالحلیم خدام، وزیر خارجه و معاون رئیس جمهور سوریه که در حال حاضر به فرانسه پناهنده شده است. همچنین همراه این کتاب صورت جلسات منتشر نشده دیدارهای سران سیاسی و امتیتی ایران با روسای جمهور و مقامات سیاسی و امنیتی منطقه نیز قرار گرفته است.
عبدالحلیم خدام سیاستمدار سنی مذهب سوری، از نوجوانی به حزب بعث سوریه پیوست و به مرور تبدیل به یکی از مهم ترین شخصیت های این حزب شد. او در دوران حکومت حافظ اسد ابتدا به وزارت خارجه رسید و 14 سال در این سمت خدمت کرد. او از سال 1984 به بعد هم معاون رئیس جمهور تبدیل به مرد شماره دو نظام سوریه شد.
با انتخاب بشار اسد به جانشینی پدر خدام همچنان جایگاه خود را به عنوان معاون رئیس جمهور حفظ کرد. اما به مرور با نظام سیاسی کشور دچار اختلاف شد و ابتدا در ژوئن 2005 (خرداد 1384 ) از منصب معاونت رئیس جمهور کنار گذاشته شد و 7 ماه بعد در انتهای دسامبر 2005 ( دی 1384 ) باخروج از کشور، از نظام سیاسی سوریه اعلام« جدایی» کرد.
کتاب حاظر، نوشته چنین شخصیت است. خدام اینکتاب را نه در زمان حضورش در روسیه، بلکه 4 سال پس از جدایی از نظام نوشته است. امر دیگری که این کتاب را کاملا بی نظیر می سازد دسترسی هایی است که خدام به اسناد محرمانه کشور و صورت جلسه دیدار های سیاسی و امنیتی سوری ها باطرف های خارجی ( از جمله با ایرانی ها، عراقی ها، سعودی ها، کویتی ها و...) داشته است و به نظر می رسد بعد از جدایی از نظام و خروج از سوریه، رونوشتی از این اسناد را با خود به فرانسه برده باشد چرا بخش زیادی از صفحات کتاب حاضر را، صورت جلسات دیدار های خود او با اطراف های ایرانی ( یا دیگر طرف های منطقه ای ) و همچنین صورتجلسات برخی دیدارهای مهم مسئولان دیگر سوری با مسئولین کشور های دیگر تشکیل می دهد.

کتاب محرمانه های روابط ایران و سوریه

عبدالحلیم خدام
عبدالحلیم خدام یا عبدالعلیم (متولد ۱۵ سپتامبر ۱۹۳۲ – درگذشته ۳۱ مارس ۲۰۲۰) سیاست‌مدار اهل سوریه بود که از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۵ معاون رئیس‌جمهور و از ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۴ وزیر امور خارجه این کشور بود. وی در فاصله پس از مرگ حافظ اسد تا انتخاب بشار اسد در سال ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور موقت سوریه بود. وی از معدود سیاستمداران عالی‌رتبه سنی مذهب سوریه بود.وی پیش از سال ۱۹۷۰ هم به عنوان استاندار دو استان دمشق و حماه و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی مشغول به کار بود و پس از فرار به فرانسه در سال ۲۰۰۵ ...