کتاب مبانی دانش اداره دولت و حکومت

fundamentals of public administration
مبانی مدیریت دولتی
کد کتاب : 113989
شابک : 978-9645302953
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 553
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی دانش اداره دولت و حکومت اثر علی اصغر پورعزت

اداره امور دولتی به مثابه یکی از مهم ترین حوزه های تحقیق و مطالعه در علوم اجتماعی، مستلزم توجه به ابعاد متنوع سازمان جامعه و جایگاه دولت در آن است.

دولت ها عهده دار مدیریت بخش های عمده ای از سیستم های اجتماعی و مسوول هدایت سیر تکامل جوامع انسانی (به نمایندگی از سوی آن ها) محسوب می شوند. مدیریت سیستم های اجتماعی، با دشواری های بسیار آمیخته است و حضور فعال، آگاهانه و هم زمان درعرصه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ را می طلبد. تأکید برحضور فعال، بر ضرورت اجتناب از برخورد انفعالی حکومت دلالت دارد و اصرار بر حضور آگاهانه آن، ضرورت درایت مجموعه حکومت و اهتمام به پیش بینی و ارزیابی آثار واقعی و حقیقی اجرای تصمیم ها، سیاست ها و خط مشی ها، و راهبردها و برنامه های کلان آن را تداعی می کند؛ در غیر این صورت (حضور فعال ناآگاهانه یا حضور انفعالی و بی تحرک)، شاید عدم وجود حکومت بهتر از وجود آن به نظر برسد؛ چرا که حکومت منفعل و ناآگاه، یا انتقال دهنده صرف تحولات و تغییرات محیطی است یا توجیه گر موجودیت خویش؛ و در هر حال، نفعی از وجود آن برای جامعه قابل تصور نیست و صرفا هزینه فعالیت های بی حاصل یا حتی مخرّب خویش را بر جامعه تحمیل می کند و شاید به دلیل این گونه شیوه های فعالیت بوده است که بسیاری از متفکران و اندیشمندان، به نفی ضرورت وجود دولت و مقابله با گسترش فعالیت آن راغب گشته اند.

بنابر این هرگاه سخن از عدم ضرورت وجود حکومت به میان آید، سزاوار است که پرسیده شود «چه حکومتی؟».

کتاب مبانی دانش اداره دولت و حکومت

علی اصغر پورعزت
علی اصغر پورعزت متولد سال 1345، نویسنده ایرانی می باشد. وی دارایدکترای خط‌مشی‌گذاری عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش برنامه‌ریزی نیروی انسانی دانشگاه تهران، کارشناسی مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دیپلم اقتصاد اجتماعی است. پورعزتاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می باشد.
دسته بندی های کتاب مبانی دانش اداره دولت و حکومت