کتاب چرنوبیل

Chernobyl: The History of a Nuclear Catastrophe
از آخرالزمان هسته ای تا فروپاشی شوروی
کد کتاب : 114404
مترجم : سید پوریا حسینی
شابک : 978-9644891793
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 472
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب چرنوبیل اثر سرهی پلوخی

پژووهشی تاریخی در فاجعۀ اتمی چرنوبیل و ریشه‌ها، تبعات، پیامدها و تأثیرات آن. کتاب «چرنوبیل: از آخرالزمان هسته‌ای تا فروپاشی شوروی»، با عنوان اصلی Chernobyl: The History of a Nuclear Catastrophe، چنانکه سرهی پلوخی، نویسندۀ کتاب، خود در پیشگفتار آن تأکید می‌کند «در واقع نخستین تاریخ جامع فاجعۀ چرنوبیل از زمان انفجار رآکتور هسته‌ای تا بستن نیروگاه در دسامبر سال 2000 و مراحل نهایی تکمیل حفاظ ایمنی جدید روی رآکتور آسیب‌دیده در می 2018 است.»
فاجعۀ چرنوبیل امروزه به یکی از نمادهای پنهان‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌های نظام‌های سیاسی استبدادی و توتالیتر و عواقب هولناک و مرگبار این پنهان‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌ها بدل شده است. سرهی پلوخی در کتاب «چرنوبیل»، ضمن واکاوی و روایت این فاجعه، براساس اسناد و مدارک و شواهد مربوط به آن، ریشه‌ها و علل بروز آن را نیز بررسی می‌کند و همچنین به پیامدها و تأثیرات فاجعۀ چرنوبیل می‌پردازد و به تکرار چنین فاجعه‌ای در جاهایی که زمینه‌های بروزش در آن‌ها وجود دارد هشدار می‌دهد.
کتاب «چرنوبیل» همچنین روایتی است از سرگذشت آتش‌نشانان و دانشمندان و سربازانی که در زمان وقوع فاجعۀ چرنوبیل از هیچ تلاشی برای مهار و به حداقل رساندن خسارت‌های آن فروگذار نکردند.

کتاب چرنوبیل

سرهی پلوخی
سرهی پلوخی (Сергій Плохій)، متولد 1957، مورخ و پژوهشگر اوکراینی و استاد تاریخ اوکراین و مدیر مؤسسۀ تحقیقات اوکراین در دانشگاه هاروارد است. پلوخی دوبار برندۀ جایزۀ خانۀ کتاب پوشکین شده است. از آثار او می‌توان به «امپراتوریِ گم‌شده»، «دروازه‌های اروپا» و «آخرین امپراتوری» اشاره کرد.