کتاب جامعه شناسی جنبش های اجتماعی

The voice and the eye
کد کتاب : 114427
مترجم :
شابک : 978-9644891885
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی جنبش های اجتماعی اثر آلن تورن

در سراسر تاریخ جوامع بشری تنشی بنیادین میان دو عنصر «نظم» و «تغییر» دیده می‌شود. نظم، عنصری است که در کالبد جوامع تجسم می‌یابد و تغییر عنصری است که در سوژگی کنشگران اجتماعی پنهان است و می‌توان آن را روح جوامع بشری دانست. جنبش‌های اجتماعی نمودی از این روح آزادی‌بخش‌اند.
جنبش‌های اجتماعی نه در پی ساختن آرمان‌شهر بلکه در پی ویران کردن ستم‌شهر هستند؛ جوامع امروزی به‌خوبی دریافته‌اند که بزرگ‌ترین تهدید پیش روی انسانیت، چیزی نیست جز استبداد سیاسی و دولت توتالیتر. از همین رو جنبش‌های اجتماعی با هدف دفاع از دموکراسی و حقوق بنیادین بشر شکل می‌گیرند و راهبرد کانونی آنها مقاومت در برابر تمامی اشکال سلطه است. این جنبش‌ها بسته به زمینه و زمانۀ خود اشکال مختلفی پیدا می‌کنند که اثر حاضر می‌کوشد با رویکرد جامعه‌شناسی سیاسی به بررسی آنها بپردازد.

کتاب جامعه شناسی جنبش های اجتماعی

آلن تورن
آلن تورن (Alain Touraine؛ زادهٔ ۳ اوت ۱۹۲۵) جامعه‌شناسی اهل فرانسه است. او مدیر پژوهشی در مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی است و مرکز تحقیقات جنبش‌های اجتماعی را تأسیس کرده‌است. او پدیدآور اصطلاح «جامعه پسا صنعتی» است. تورن بر اساس برآوردی مبتنی بر داده های «شاخص ارجاعات در حوزۀ علوم اجتماعي»، در ميان بیست دانشمند زنده ای قرار داشته است كه از سال 2000 تا 2015 در این حوزه بيشترين ارجاعات علمي را به خود اختصاص داده اند. از مهمترین شاگردان او میتوان به مانوئ...