کتاب موزه تسلیم بی قید و شرط

The Museum of Unconditional Surrender
کد کتاب : 114497
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6004904049 ‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 366
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب موزه تسلیم بی قید و شرط اثر دوبراوکا اوگرشیچ

کتاب «موزۀ تسلیم بی‌قید و شرط» اثر دوبراوکا اوگرشیچ، رمانی درباره‌ی تاریخ، زندگی روزمره، هنر، ادبیات، سالخوردگی، خاطره، فراموشی، تبعید، جنگ، اندوه، مرگ و سیاست است. این کتاب رمانی کلاژگونه و متشکل از تکه‌هایی است که در عین تنوع و تکثر، در کنار یکدیگر، مجموعه‌ای یکپارچه را پدید می‌آورند.
«موزۀ تسلیم بی‌قید و شرط»، روایتی سیال و تکه‌تکه دارد که آمیزه‌ای از واقعیت و خیال، خاطره و قصه و تاریخ و ادبیات است.
دوبراوکا اوگرشیچ در کتاب «موزۀ تسلیم بی‌قید و شرط» تاریخ، رنج و درد و فاجعه را در اشیاء، خرده‌ریزها، عکس‌ها، تکه‌هایی از نقل قول‌ها، یادها، منظره‌ها، تصویرها، لحظات و موقعیت‌هایی که خرد و کوچک می‌نمایند، در متن زندگی روزمره جست‌وجو می‌کند و نشان می‌دهد که لحظات و آدم‌های از یاد رفتۀ تاریخ، چگونه در کوچک‌ترین چیزها فشرده می‌شوند و زنده می‌مانند و به انتظار می‌نشینند تا در لحظه‌ای خاص، مرئی شوند.
کتاب «موزۀ تسلیم بی‌قید و شرط»، رمانی در ستایش امور خرد و فراموش‌شده است؛ رمانی که نشان می‌دهد چطور می‌شود از همۀ آن‌چه به‌دردنخور و دورریختنی و بی‌اهمیت می‌نماید، اثری هنری و ادبی آفرید و ردّ تاریخ فراموش‌شدگان را در همین به‌دردنخورها و دورریختنی‌ها جست‌وجو کرد و این تاریخ را به صحنه آورد و بر آن نور تاباند.
راوی کتاب یک مهاجر جاکن‌شده از وطن است که میان اشیا و آدم‌ها و کتاب‌ها و یادها پرسه می‌زند و ارتباط معنایی میان آن‌ها را کشف می‌کند و به تماشا می‌گذارد. این رمان ۷ بخش دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «Ich bin mude»، «موزه‌ی خانوادگی»،‌ «Guten Tag»، «آرشیو: شش داستان با درون‌مایه نامحسوس بازگشت فرشته‌ای به آسمان»، «?Was ist Kunst»، «عکس دسته‌جمعی» و «?Wo bin ich». روایت‌ها و قطعات مندرج در این‌کتاب، در ابتدا از‌هم‌گسیخته و پاره‌پاره به‌نظر می‌آیند، اما در پایان به‌هم‌پیوسته و تصاویری از سال‌های اختناق در اروپای شرقی را به تصویر می‌کشند.

کتاب موزه تسلیم بی قید و شرط

دوبراوکا اوگرشیچ
دوبراوکا اوگرشیچ نویسنده کروات ساکن هلند است او در مقاله‌های خود به وسیلهٔ تجزیه و تحلیل‌های عقلانی آن دسته از مسایل روز را که به انسان‌ها مربوط می‌شود برمی‌رسد. او در کتاب «فرهنگ کارائوکه» دنیای مدرن دیجیتال را با تمام آشفتگی‌ها و خطاهایش توصیف می‌کند و با بیان مثال‌های کوچک نشان می‌دهد که این رسانه‌های افسارگسیختهٔ نوین به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند. متن‌های نوشته شده توسط این نویسنده ساده و قابل‌فهم با طنزی دقیق است.