کتاب زبان و ادبیات ایران باستان

Language and literature in ancient Iran
از ایران چه می دانم (33)
کد کتاب : 114951
شابک : 978-9645799982
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زبان و ادبیات ایران باستان اثر زهره زرشناس

در این کتاب، ابتدا یک معرفی کوتاه از زبان‌های ایرانی و مفاهیم اولیه ادبیات شفاهی و مکتوب در این منطقه ارائه می‌شود. سپس، ادبیات شفاهی و مکتوب در ایران باستان با توجه به معمول‌ترین رویه‌های زبان‌شناسی تاریخی، در دو دوره زمانی "باستانی" و "میانه" مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

مرزبندی این دو دوره زمانی بر اساس معیارهای زبان‌شناسی تاریخی مشخص شده است. در اینجا باید ذکر شود که از برپایی نخستین حکومت مستقل ایرانی، به عبارتی پادشاهی ماد، تا آغاز اسلام، در این ناحیه گستره‌ای گسترده و متنوع از آثار ادبی به زبان‌های ایرانی به وجود آمده که نتیجه تاثیر عوامل مختلفی نظیر ذوق، اندیشه، دانش، عواطف، و عقاید دینی ایرانیان بوده است.

این آثار به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. از یک سو، آثاری که ارتباطی با امور دولتی داشته‌اند، از جمله سنگ‌نوشته‌های شاهان و نوشته‌های روی سکه‌ها؛ از سوی دیگر، آثاری که خارج از حوزه دینی بوده و مبتنی بر داستان‌های ملی، افسانه‌ها و عادات و رسوم اجتماعی هستند. این دسته از آثار بخش اساسی ادبیات شفاهی پیش از اسلام را تشکیل می‌دهند.

به طور معمول، بیشتر آثاری که از این دوران به صورت مکتوب باقی مانده‌اند، با دستگاه‌های دینی مانند زرتشتی، بودایی، مندائی و مسیحی مرتبط هستند و برای تشکیل بدنه اصلی ادبیات دینی ایران پیش از اسلام اساسی هستند. این کتاب از دیگر بررسی‌های جامع و مفهومی ادبیات ایران باستان با رویکردی که به علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران باستان توصیه می‌شود، ارائه می‌شود.

کتاب زبان و ادبیات ایران باستان

زهره زرشناس
زهره زرشناس زاده آذرماه سال ۱۳۳۰ در تهران، دارای دکتری فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۵۷ عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان ایران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ترتیب استادیار موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی و دانشیار و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است. زرشناس از سال ۱۳۶۸ تاکنون به تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در پژوهشگاه علوم انسانی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و بنیاد ایرانشناسی اشتغال دارد و تاکنون راهنمایی...