کتاب همه مردان شاه

All the Shah's men
(کودتای 28 مرداد و ریشه های ترور در خاورمیانه)
کد کتاب : 11534
مترجم :
شابک : 978-9647514422
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 367
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب همه مردان شاه اثر استفن کینزر

کتاب همه مردان شاه (کودتای 28 مرداد و ریشه های ترور در خاورمیانه)با روایتی هیجان انگیز که رویدادهای اخیر را بسیار روشن می کند ، کودتای 1953 سیا در ایران را زنده کرد که باعث برکناری نخست وزیر منتخب کشور ، آغاز حکومت بی رحمانه در ربع قرن در زمان شاه و تحریک ظهور بنیادگرایی اسلامی و ضد آمریکایی در خاورمیانه شد.
این اثر نوشته استفن کینزر که توسط واشنگتن پست و اکونومیست به عنوان یکی از بهترین کتاب های سال انتخاب شده است ، اکنون دارای پیشگفتار جدیدی از نویسنده در مورد حماقت حمله به ایران است.

استفان کینزر یک خبرنگار خارجی برنده جایزه است که در بیش از پنجاه کشور جهان کار کرده است. وی رئیس دفتر نیویورک تایمز در استانبول ، برلین و ماناگوآ ، نیکاراگوئه بوده است. از جمله کتابهای او می توان به واژگونی: تغییر قرن رژیم آمریکا از هاوایی به عراق و کرسنت و ستاره: ترکیه بین دو جهان اشاره کرد.
ستفان کینزر کار بزرگی انجام داده است و به ما یادآوری کرد که آمریکا و انگلیس در ایجاد شرایطی که امروز در خاورمیانه شاهد آن هستیم نقش بزرگی داشتند. در حالی که نمی توان پیش بینی کرد اگر مصدق را برکنار نکرده و شاه را نصب نکرده بودند ، چه اتفاقی می افتاد. کینزر توضیح می دهد که مداخله امریکا در سیاست داخلی ایران چقدر نادرست بوده و نقاط منتهی به بحران گروگانگیری و موضع گیری جنگ طلبانه امروز را به هم متصل می کند.

کتاب همه مردان شاه

استفن کینزر
استیون کینزر (به انگلیسی: Stephen Kinzer) (زادهٔ ۴ اوت ۱۹۵۱)، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل ایالات متحده آمریکا است. وی که پیش از این با نیویورک تایمز همکاری می‌کرد، تاکنون، گزارش‌های مختلفی از پنجاه کشور جهان و چندین عنوان کتاب منتشر کرده است.از جمله آثار مشهور او در ایران می‌توان به کتاب همه مردان شاه اشاره کرد.
نکوداشت های کتاب همه مردان شاه
A very gripping read . . . a cautionary tale for our current leaders
خواندنی. بسیار گیرا. یک داستان هشداردهنده برای رهبران فعلی امریکا
New York Times New York Times

قسمت هایی از کتاب همه مردان شاه (لذت متن)
هنگامی که یک کاروان مرموز حرکت خود را پیش از نیمه شب ۱۵ اوت ۱۹۵۳ [۲۵ مرداد ۱۳۳۲] در تاریکی آغاز نمود، اکثر مردم تهران در خواب بسر می بردند. در جلوی این کاروان یک خودروی زرهی با علایم نظامی حرکت می نمود. به دنبال آن دو جیپ و چند کامیون نظامی مملو از سرباز به پیش می رفتند. آن روز هوا بینهایت گرم بود اما فرارسیدن شب تا حدودی گرما را تخفیف داد. هلال ماه در آسمان می درخشید. برای برانداختن یک دولت، شب مناسبی بود.

در اتومبیل جلودار کاروان، سرهنگ نعمت الله نصیری، فرمانده گارد شاهنشاهی، برای اطمینان خود به پیروزی، دلیل داشت. در جیب او فرمانی از شاه ایران بود که مصدق را از نخست وزیری خلع میکرد. نصیری برای ابلاغ فرمان نزد مصدق می رفت و دستور داشت چنانچه مصدق از خود مقاومت نشان دهد وی را بازداشت نماید.

عوامل امنیتی آمریکا و بریتانیا که این توطئه را تدارک دیده بودند تصور می کردند که مصدق فورا برای مقابله با آن از ارتش کمک خواهد خواست. برنامه آن ها این بود که وقتی مصدق با ارتش تماس میگیرد، کسی برای پاسخگویی به وی در آنسوی خط حاضر نباشد. قرار بود سرهنگ نصیری ابتدا با توقف در منزل رئیس ستاد مشترک ارتش او را بازداشت نماید و سپس برای تسلیم فرمان نزد مصدق برود.

این وضعیت می توانست برای سرهنگ نصیری هشداری باشد که جایی از کار ایراد دارد، اما او به این موضوع توجه نکرد، بلکه برگشت و سوار اتومبیل خود شد و به راننده دستور داد که به سمت مقصد اصلی یعنی منزل نخست وزیر، محمد مصدق حرکت نماید. تمام امید در سازمان برجسته اطلاعاتی جهان نیز به موفقیت وی در اجرای این مأموریت بود.