کتاب آخرین تزار

Gospodi, spasi i usmiri Rossiu
زندگی و مرگ نیکالای دوم
کد کتاب : 117591
مترجم :
شابک : 978-964-209-232-1
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 544+24
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب آخرین تزار اثر ادوارد راژینسکی

به گواه تاریخ، واپسین فرمانروایان دودمان‌های برافتاده سنگین‌ترین بارها را به دوش می‌کشند، زیرا هر خطای آن‌ها با تمام خطاهای نیاکانشان برابری می‌کند. نیکالای دوم، آخرین تزار روس، در ازای تاجی که بر سر نهاده بود بهای خوفناکی پرداخت، بهای غفلت‌های خود و نیز تاوان لغزش‌ها و بی‌عدالتی‌های حکومت سیصدساله‌ی رمانف‌ها را. فروپاشی سلطنت تزار توفانی را برانگیخت که پیامدهایش تا روزگار ما ادامه یافته است. از زندگی پرفرازونشیب و سرنوشت فاجعه‌بار نیکالای و خانواده‌اش، یعنی ملکه آلکساندرا و پنج فرزندشان، اسناد گوناگونی در دست است، از یادداشت‌های روزانه‌ی زوج سلطنتی گرفته تا گزارش‌های قاتلان آن‌ها. بااین‌همه، گویی هرچه شواهد بیش‌تری یافت می‌شود، رازهای سرگذشت آنان دوچندان می‌گردد.

در یک شب تاریک ژوئیه ۱۹۱۸، نیکالای دوم، آخرین پادشاه دودمان رومانوف، به همراه خانواده‌ و خدمتکارانش به قتل رسید. این حادثه نه تنها پایانی به سه قرن حکومت رومانوف‌ها در روسیه بود، بلکه یکی از معماهای تاریخی قرن بیستم را به وجود آورد. ادوارد راژینسکی، در این اثر ، با استفاده از منابع تاریخی، خاطرات شخصی و گزارش‌های مستقیم از وقوع این قتل‌عام، یک تصویر زنده از زندگی و مرگ خانواده‌ی سلطنتی رومانوف به وجو می‌اورد. راژینسکی ما را با شخصیت‌هایی همچون همسر نیکالای که با باورهای عجیب‌و‌غریبش او را محاصره کرده بود، چهار دختر سفیدپوش و پسری که در درد و عشق غرق شده بود، آشنا می‌کند.
اما در کدام قسمت از تاریخ، خانواده‌ی سلطنتی در انتظار نجات بود؟ چه کسی تصمیم به انتقام گرفتن از آن‌ها داشت؟ راژینسکی، با استفاده از دست‌نوشته‌ها و نامه‌های این خانواده، پرده از رازهایی برمی‌دارد که تا به حال ناگفته مانده بود. کتاب «آخرین تزار» نه تنها یک تحقیق تاریخی است؛ بلکه یک سفر به قلب تاریخ روسیه و داستانی عاشقانه، تراژدی‌ و پر از ماجرا است که برای هر خواننده‌ای، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

کتاب آخرین تزار

ادوارد راژینسکی
ادوارد استانیسلافوویچ رادزینسکی (به روسی: Эдвард Станиславович Радзинский) (زاده ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۶ در مسکو) نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و پژوهش گر روسی و نویسنده بیش از چهل کتاب تاریخی شاخص است.او کتبی تاریخی از زندگی نامه تزار نیکلای دوم، الکساندر دوم، راسپوتین و جوزف استالین بر اساس اسناد محرمانه از بایگانی مخفی روسیه و پژوهش های شخصی به رشتهٔ نگارش درآورده است.کتاب "استالین" رادزینسکی به گفتهٔ وی یکی از بزرگ ترین پروژه های تاریخ نگاری اش به شمار می آید.رادزینسکی برای نوشتن زندگی نامهٔ استا...