کتاب میناتور ایرانی

La miniature persane
رن‍گ ه‍ای ن‍ور : آی‍ن‍ه و ب‍اغ
کد کتاب : 117700
مترجم :
شابک : 978-6229511855
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 72
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب میناتور ایرانی اثر یوسف اسحاق پور

رساله ای فشرده اما فلسفی در باب مینیاتور، از مهم ترین هنرهای ملی ایران، به قلم یکی از متفکران ایرانی مقیم فرانسه. تلاشی برای خوانش همزمان تاریخی زیبایی شناختی از مینیاتور و تبیین تفاوت ها و تمایزهای آن از فرم نقاشی غربی از یک سو و مینیاتورهای چینی از سوی دیگر.
آنچه که کتاب اسحاق پور را از انبوه پژوهش های موجود در باب مینیاتور ایرانی متمایز می کند نگاه انتقادی او به تاریخی است که مینیاتور در ذیل آن زاده شده، پرورش یافته و به کمال رسیده است. تأملات و اندیشه های روشنفکری که به رغم عشق و احترامش به فرهنگ و تاریخ سرزمین مادری، فاصله انتقادی و تأملی خویش با آن را نیز حفظ نموده است و الگویی از خوانش حقیقتا تاریخی سنت های ملی در اختیار پژوهش گران قرار می دهد.

کتاب میناتور ایرانی

یوسف اسحاق پور
پژوهشگر و نویسندۀ ایرانی. در ۱۳۳۶ به پاریس رفت. پس از تحصیل در رشتۀ سینما در رشته‌های جامعه‌شناسی، هنر و فلسفه به تحصیل پرداخت، و سپس در رشتۀ ادبیات فارسی دانشنامۀ دکتری گرفت. پس از فراغت از تحصیل، در دانشگاه رنه دکارت پاریس تدریس کرد. اسحاق‌پور در زمینۀ سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات کتاب‌های متعددی به زبان فرانسه تألیف کرده که بیشتر آن‌ها به زبان‌های مختلف ازجمله فارسی ترجمه شده‌اند. بر مزار صادق هدایت، نام نخستین کتابی است که از اسحاق‌پور به زبان فارسی...