کتاب حر ریاحی

Hor
کد کتاب : 117967
مترجم :
شابک : 978-6007446720
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 138
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب حر ریاحی اثر عبدالرزاق عبدالواحد

نمایشنامه حر ریاحی، تنها توصیف گسستن حر از سپاه عمر سعد و پیوستن به اردوگاه حسین نیست این نمایشنامه بدیع از دیروز طف به امروز تل زعتر و از عاشورای سال شصت و یک هجری به عاشوراهای امروز گره می خورد. وجه سیالیت و صیرورت و طرح این *این همانی*، عصرها و نسل ها و رویایی حق و باطل به زیبایی و رسایی در نمایشنامه حر چهره نموده است.
*ندای درونی* که از شخصیت های نمایشنامه است، هماره در ما نیز پژواک و طنین دارد.هیچکس نیست که در سکوت بیرون این غوغا و فریاد را نشنود، این تازیانه سلوک،آشنای شانه های ماست، حسینی که در خلوت و جلوت می شنویم و دریغا که کمتر لبیک میگوییم.
حر این فریاد را شنید و حر شد و عمر سعد و شمر این فریاد را خفه کردند و به خنجر غفلت و هوی و هوس سپردند. کیست که *این پنهان در جان و تن* را که بی زبان تن، با زبان جان سخن می گوید، آشنا و همسایه و همراه شود.
نمایشگاه حر ریاحی پهلو به شعر می زند و عبدالرزاق عبدالواحد در ساختار و هندسه ای شکوهمند و شاعرانه آن را پرداخته است.
مترجم عزیز و فهیم و شاعر، سید مهدی حسینی نژاد را سپاس که وفادارانه، به متن ترجمه ای روان و روشن و رسا از متن فراهم کرده اند. امید است این نمایشنامه که نگاهی تازه به حر و عاشورا است و *شمر* را تا به امروز می رساند و *حسین* را در همه ی پدیده ها تکثیر می کند، فرصت نمایش بیاید تا کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا حسی تر و عینی تر فرا چشم نسل امروز قرار گیرد.

کتاب حر ریاحی

عبدالرزاق عبدالواحد
عبدالرزاق عبدالواحد (1 ژوئیه 1930 - 8 نوامبر 2015) یک شاعر عراقی است که در بغداد متولد شد و خانواده وی پس از تولد او به استان میسان در جنوب عراق نقل مکان کردند و او دوران کودکی خود را در آنجا گذراند.او در سال 1952 از دارالعلم (دانشکده معارف فعلی) فارغ التحصیل شد و به عنوان معلم زبان عربی در مدارس راهنمایی مشغول به کار شد. وی صبح روز هشتم نوامبر 2015 در سن 85 سالگی در پاریس چشم از جهان فروبست.