کتاب رساله در تاریخ ادیان

Patterns in Comparative Religion
کد کتاب : 12000
مترجم :
شابک : 978-9641209546
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 434
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1949
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله در تاریخ ادیان اثر میرچا الیاده

کتاب حاضر یکی از مهمترین نوشته های میرچا الیاده است. پژوهنده صاحبنظر، در این کتاب «صور» و «اشکال» عالم قداست و دیانات و آئین ها و اساطیر و رمزها را بررسی کرده است.

دو مسأله مذهب چیست؟ و به چه میزانی می توان از تاریخ ادیان سخن گفت؟ موضوع اصلی کتاب است و چون نویسنده در باب فایده تعریف مقدماتی پدیده مذهبی بدگمان است، در این کتاب به بحث درباره تجلیات قداست یا لاهوت به گسترده ترین معنای کلمه بسنده شده است. در نتیجه فقط پس از بررسی شمار کلانی از این تجلیات، می توان مسأله تاریخ اشکال و صور مذهبی را مطرح ساخت.

روش تحقیق نویسنده در این کتاب بسیار ساده و قابل اطمینان است. او پژوهش خود را با شرح چندین تجلی قداست در کیهان، قداستی که در سطوح و مراتب مختلف کیهان، در آسمان و آب و زمین و سنگ، ظاهر می شود، آغاز کرده است، نه بدین علت که آن را کهن ترین تجلیات قداست می پندارد بلکه از این رو که شرح آنها از سویی، دیالکتیک قداست و از سوی دیگر ساختمان و ساختارهای ظرف (یا وعاء) قداست را توضیح می دهد.

کتاب رساله در تاریخ ادیان

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...