کتاب اجرا و شناخت

Performance and Cognition
مطالعات تئاتر و گرایش شناختی
کد کتاب : 120859
مترجم :
شابک : 978-6003678682
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 428
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب اجرا و شناخت اثر بروس مک کوناچی

کتاب «اجرا و شناخت»، در پی یافتن اشتراکاتی میان تئاتر و اجرا است. هدف بروس مک کوناچی به‌عنوان نویسنده‌ی این کتاب، نشان‌دادن ارزش مطالعات‌شناختی است و به‌دنبال آن است تا ثابت کند که مطالعات شناختی، چهارچوب معتبری را فراهم می‌آورد تا ارزش بالقوه و حقیقت نظریه‌ها و رویکردهایی درک شود که در مطالعات تئاتر و اجرا به‌کار می‌روند. مفاهیم‌ «ذهن تجسم‌یافته»، «ناخودآگاه‌شناختی»، «طرح همدلانه»، «مقوله‌‌های سطح پایه»، «استعاره‌های اولیه» و «مفاهیم بنیادی نمایش در مطالعات‌شناختی»، ایده‌های برشتی را به چالش می‌کشند و رویکردهای استانیسلاوسکی در بازیگری را غنی می‌سازند. در‌واقع، علوم‌شناختی برخی از رویکردهای نظری، از جمله نشانه‌شناسی سوسوری، روانکاوی لاکانی، شالوده‌شکنی، تاریخ‌گرایی جدید‌ و نظریه‌گفتمان فوکو را زیر سوال می‌برد.
اهداف کلی نویسنده در نگارش کتاب «اجرا و شناخت» این است که محققان تئاتر و اجرا را به سمت استفاده از بینش‌های علوم‌شناختی در آثارشان هدایت کند و پروژه‌های تحقیقاتی را از منظر مطالعات‌شناختی بررسی کنند.
بروس مک کوناچی، استاد تئاتر در دانشگاه پیتسبورگ، ایالات متحده آمریکا‌ و متخصص در تاریخ تئاتر، تاریخ‌نگاری تئاتر‌ و رویکردهای شناختی به تئاتر است.

کتاب اجرا و شناخت