کتاب نقد و نظری بر بنیادگرایی دینی

Religious Fundamentalism
مقدمه ای انتقادی بر تفسیرهای مدرن غربی
کد کتاب : 122345
شابک : 978-9642441693
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب نقد و نظری بر بنیادگرایی دینی اثر حسین غفاری

رساله حاضر که به منظور ارزیابی انتقادی از کتاب «بنیادگرایی در اسلام، یهودیت و مسیحیت» نوشته کارن آرمسترانگ، نگاشته شده است، در واقع ادعانامه‌ای علیه تحمیل دیدگاه‌های انسان‌شناسانه و دین‌شناسانه غربی‌ها، به ملل شرق و اسلامی است که به بهان? تفوق و برتری تکنولوژیک و به توهّم برتری نژادی آن را برای خود مجاز می‌انگارند.
بخش نخست این نقد، تبیین اختلاف مبنایی دیدگاه مسلمانان از دین، همچون امری اصیل و مابعدالطبیعی، با نوع تفکر جامعه‌شناسانه و پست‌مدرنیستی معاصر غربی در مورد خاستگاه و ماهیت دین به‌مثابه امری تاریخی‌ـ‌اجتماعی و حداکثر روان‌شناسانه است.
در بخش دوم مولف در چالش با دیدگاه آرمسترانگ، به نقادّی ماهوی بنیادگرایی از دیدگاه غربی پرداخته و پس از تعریف تروریسم و اقسام آن، با تمایز گذاشتن میان دو عامل منافع سیاسی با مبانی عقیدتی و ایدئولوژیک، مشکل اساسی غربی‌ها را در ناتوانی از حل این موضوع در عامل اول معرفی می‌کند. پس از آن مولف، در بحث مبسوطی به شرح نظریه خود در باب بنیادگرایی اصیل اسلامی و شیعی و نقد نظر مخالف می‌پردازد.

کتاب نقد و نظری بر بنیادگرایی دینی

حسین غفاری
دكتر حسين غفاري متولد سال 1334، از انديشمندان حوزه فلسفه، به ويژه فلسفه اسلامي و از شاگردان استاد شهيد آيت‌الله مطهري است. او از منش علمي و عملي آن بزرگ خاطراتي گرانسنگ دارد كه مي‌تواند ترسيم‌گر منش والاي اين متفكر نامدار باشد.
دسته بندی های کتاب نقد و نظری بر بنیادگرایی دینی