کتاب میان کلام و فلسفه

Between words and philosophy
کد کتاب : 135969
شابک : 978-9644045363
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 430
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

میان کلام و فلسفه
Between words and philosophy
کد کتاب : 123018
شابک : 978-6009563340
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 412
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب میان کلام و فلسفه اثر حسن انصاری قمی

این کتاب مربوط است به مطالعۀ همه‌جانبه‌ای دربارۀ مناسبات فلسفه و کلام در تمدن اسلامی. قسمتی از نتایج این مطالعات در سال‌های گذشته در قالب یادداشت‌ها و مقالاتی در سایت «کاتبان» منتشر شد و هم‌اینک قسمتی از آنها اینجا در کنار سایر مقالات این مجموعه منتشر می‌شود. یکی از این مقالات دربارۀ مکتب تفکیک است که به آخرین تحولات دربارۀ مناسبات کلام و فلسفه می‌‌‌‌‌‌پردازد.
بخشی از مقالات این مجموعه ساختار کتاب‌شناختی دارد و برخی ساختاری تحلیلی. در این میان، بحث از تحولات ادبی در ژانرهای مختلف کلام و فلسفه از نکات مورد توجه در این مجموعه مقالات است. کما اینکه بخشی هم به موضوع ادبیات امامت‌نویسی در میان معتزله و زیدیه اختصاص یافته است و از این رهگذر به مطالعۀ مناسبات میان تشیع و اعتزال پرداخته است؛ موضوعی که در چندین نوشتۀ دیگر این کتاب با رویکردی تاریخی و تحلیلی بررسی شده است. در مقالات متعددی نیز به ادبیات متکلمان معتزلی پرداخته‌ایم و از این رهگذر تلاش شده تا مهم‌ترین مسئله‌ها و موضوعات و همچنین رویکردها و مکاتب مختلف کلامی اهل اعتزال مورد مطالعه قرار گیرد. بخشی هم به ادبیات فلسفی و به‌ویژه مکتب ابن سینا و شاگردان خراسانی او اختصاص یافته است.

کتاب میان کلام و فلسفه

حسن انصاری قمی
حسن انصاری (زادهٔ ۱۳۴۹ در تهران) پژوهشگر و مدرس و عضو هیئت علمی مدرسه مطالعات تاریخی مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون است. او همچنین عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، عضو شورای مشاوران دانشنامه ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، «عضو وابسته» مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (بخش مطالعات ادیان کتاب) و عضو انجمن بین‌المللی تاریخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاریس) است و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان استاد مهمان با رتبه استاد تمام در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک ت...