کتاب المبدا و المعاد

The origin of the being and the Resurecion
کد کتاب : 123881
مترجم :
شابک : 978-9640903544
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 672
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب المبدا و المعاد اثر محمدبن ابراهیم ملاصدرای شیرازی

«المبداء و المعاد» به همراه دو کتاب دیگر (شواهد الربوبیه، و المسائل القدیسه) به نوعی تلخیص کتاب «اسفار اربعه» تالیف «ملاصدرای شیرازی» ( 979 - 1050 ق) است. ملاصدرا، کتاب «مبدا و معاد» را تحت تاثیر کتاب «مبدا و معاد ابن سینا» به زبان عربی تحریر نموده و حتی در ترتیب و انتخاب مباحث نیز از وی پیروی کرده است؛ زیرا وی اعتقاد دارد ابن سینا حق را دریافته و از آن تجاوز نکرده است.
کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است:
بخش نخست تحت عنوان «ربوبیات و مفارقات» که شامل سه گفتار است: مبدا وجود، صفات واجب و افعال واجب. در بحث از مبدا، فطری بودن وجود خدای متعال و توجه عرفا در حالت های دشوار برای رسیدن به حق تعالی و براهین اثبات واجب آمده است.
در مبحث صفات الهی به مسئله علم خداوند، قدرت، حیات، سمع و بصر، ابتهاج و لذت حق متعال، عشق، کیفیت محبت خدای متعال و مانند آن اشاره می شود؛ سپس در بحث از افعال الهی؛ موضوع مجردات و ترتیب نزول تا اجسام و محددالجهات و احکام آنها تبیین گردیده است.
بخش دوم کتاب که به بحث درباره معاد اختصاص دارد در سه مقوله «کیفیت تکوین»، «معاد جسمانی» و «ضرورت نبوت تبیین و تحلیل معجزه، کرامات و سعادت انسان» تنظیم شده است.
در هر دو بخش کتاب، ملاصدرا با ذکر شواهد و مطالبی از مبدا و معاد ابن سینا، به شرح و نقد آنها اهتمام نموده است. در تصحیح این کتاب از دو نسخه «کتابخانه استاد علامه حاج میرزا محمدحسین طباطبایی تبریزی» و «نسخه خطی ملکی(چاپ دانشگاه تهران)» استفاده شده است.

کتاب المبدا و المعاد

محمدبن ابراهیم ملاصدرای شیرازی
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی، ملقب به صدرالمتألهین یا ملا صدرا متأله و فیلسوف در نهم جمادی‌الاولی 979ق، در شیراز، دیده به جهان گشود.آنچه به يقين از او مى‌‏دانيم اين است كه او در شيراز، از پدرى صالح به نام ابراهيم بن يحيى قوامى متولد شده است و گفته‌‏اند: ابراهیم، از وزيران دولت فارس به مركزيت شيراز و از خاندان محترم قوامى بود و صاحب فرزند پسر نمى‌‏شد، لذا نذر كرد درصورتى‌كه خداى متعال به او پسرى صالح و موحد ببخشد، به فقيران و اهل علم، بسيار كمك كند....