کتاب مقدمه ای بر بازیابی اطلاعات

Introduction to information retrieval
کد کتاب : 124258
مترجم :
هدیه ساجدی
شابک : 978-6007724118
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 584
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب مقدمه ای بر بازیابی اطلاعات اثر مجموعه ی نویسندگان

بازیابی اطلاعات به فن­ آوری و دانش پیچیده­ جستجو و استخراج اطلاعات، داده‌ها و فراداده‌ها در انواع گوناگون منابع اطلاعاتی اطلاق می‌شود. با افزایش روز افزون حجم اطلاعات ذخیره ­شده در منابع مختلف، فرآیند بازیابی و استخراج اطلاعات اهمیت ویژه‌ ای پیدا کرده است. برخلاف پایگاه داده‌ها، اطلاعات ذخیره شده در منابع اطلاعاتی بزرگ مانند وب و زیرمجموعه­‌های آن مانند شبکه‌های اجتماعی، از ساختار مشخصی پیروی نمی‌کنند و عموما دارای معانی تعریف شده و مشخصی نیستند. هدف بازیابی اطلاعات در چنین شرایطی، کمک به کاربر برای یافتن اطلاعات مورد نظر در انبوهی از اطلاعات بدون ساختار است.
کتاب مقدمه ­ای بر بازیابی اطلاعات اولین کتاب با درک منسجمی از بازیابی اطلاعات سنتی و وب است که شامل جستجوی وب و حوزه­ های مرتبط با دسته­ بندی و خوشه بندی متن است. یکی از دلایل ترجمه این کتاب، انسجام خوب آن در این حیطه بود که توسط اساتید متخصص دانشگاهی نوشته شده است و به خوبی می­تواند نیاز خوانندگان را مرتفع کند. از طرفی تلاش ما بر این بود که کتاب درسی منسجمی به زبان فارسی ارائه شود که به تحولات نسبتا زیاد حیطه بازیابی اطلاعات پرداخته باشد.
در بخش پیشگفتار، مولفان کتاب، ویژگی­ های کتاب را به خوبی مطرح کرده­ اند و نیازی به تکرار آنها نیست. شایان توجه است که این کتاب در مجموع، با قلمی روان طیف قابل قبولی از مطالب را در زمینه­ بازیابی اطلاعات مطرح کرده است. به طوریکه طبق مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فن ­آوری تقریبا کلیه سرفصل­های درس کارشناسی و کارشناسی ارشد بازیابی اطلاعات پیشرفته را پوشش می دهد.
در ترجمه این کتاب بر امانت­داری، صحت و روانی ترجمه تاکید شده است. از ابداع واژه ­های جدید و مترادف واژه ­های موجود پرهیز و سعی شده از منابع موجود استفاده شود. مجموعه واژگان (فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی) در انتهای کتاب آورده شده است.

کتاب مقدمه ای بر بازیابی اطلاعات