کتاب آوای مرغ آمین

Essays on Nima Yushij
نیما یوشیج و آثارش
کد کتاب : 125294
شابک : 978-6223241031
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 303
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب آوای مرغ آمین اثر احمد کریمی حکاک

«آوای مرغ آمین: نیما یوشیج و آثارش» کتابی درباره نیما یوشیج، شاعر نوگرای ایرانی است. این کتاب، مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی را که سال ۱۹۹۵ میلادی در انجمن مطالعات خاورمیانه، در واشنگتن درباره‌ی نیما یوشیج ایراد شده را شامل می‌شود. کامران تلطف و احمد کریمی  حکاک، نویسندگان «آوای مرغ آمین: نیما یوشیج و آثارش»، این مجموعه را سال ۲۰۰۴ میلادی در قالب کتاب گردآوری کرده  و به زبان انگلیسی، در انتشارات «بریل» به چاپ ‌رساندند.
نخستین مقاله‌ی  کتاب، زندگینامه‌ی  نیما به روایت احمد کریمی  حکاک است. نگاه ظریف کریمی حکاک و پرداختن به بخش‌هایی از زندگی نیما در کنار آرای نظری و اشعار او، که پیش‌تر به آن توجه کمتری شده بود، این مقاله را خواندنی کرده است. به‌طور کلی مقالات این کتاب در کنار هم، هر یک درکی اصیل و دقیق از زندگی، آثار و میراث شاعر به دست می‌دهد تا به پیشبرد پژوهش دربارۀ نیما و سنت مدرنیسم در شعر فارسی کمک کند. در این مجموعه، از نیما و سنت هزارسالۀ شعر فارسی، زندگی نیما، گفت‌وگوی نیما با حافظ، تحلیل داستان «مرقد آقا»ی نیما، و نیز موضوع‌هایی مانند ایدئولوژی و خودانگاری، طبیعت، وحشت سوگوار، فضای بین صداها، و تأثیر بینامتنی در شعر نیما، مقالاتی آورده شده است.
احمد کریمی حکاک و کامران تلطّف، دو استاد و پژوهشگر رشتۀ زبان و ادبیات و فرهنگ ایران و قلمرو زبان فارسی در ایالات متحدۀ آمریکا در مجموعۀ حاضر، علاوه‌بر آن‌که خود، سهمی از تحقیق و تحلیل زندگی و آثار نیما را بر عهده گرفته‌اند، تحقیق‌ها و تحلیل‌های شش پژوهشگر نکته‌یاب دیگر در اروپا و آمریکای شمالی را نیز در این موضوع گردآوری کرده و به صورتی ویراسته در دسترس علاقه‌مندان ادبی قرار داده‌اند.

کتاب آوای مرغ آمین