کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام

Typology of political thought in the muslim world
کد کتاب : 125607
شابک : 978-6001083259
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 596
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام اثر محسن مهاجرنیا

جریان شناسی سیاسی عبارت است از شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌یابد. از میان جریان‌های سیاسی مختلف هشت جریان اصول‌گرایی، بنیادگرایی، سنت‌گرایی، ملی‌گرایی، اصلاح طلبی، سلفی‌گری، وهابی‌گری و اخوانیسم سیاسی، با رویکرد اندیشه‌ای مبانی و مواضع فکری این جریان‌ها و با رویکرد اجتماعی زمینه‌های سیاسی فرهنگی شکل‌گیری آنها بررسی شده است.
نویسنده کتاب سه هدف اساسی را دنبال می‌کند: الف: مطالعه دقیق فرآیند مناسبات دین و جامعه و مواجهه اندیشه‌های اسلامی با دنیای مدرن است که در قالب جریان‌های سیاسی در گستره جهان اسلام ، شکل گرفته است.
ب: شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که با تکیه برمبانی فکری، اعتقادی و دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در بسترجامعه به وجود آمده است.
ج : ترسیم صورتبندی نوینی که زمینه مطالعه تطبیقی را فراهم آورد و با سهولت بتوان، جریان‌های مجدد، متجدد و متجمد را شناخت و در مورد مواضع و عملکرد آنها داوری کرد.
با عنایت به کاستی روش‌های صورتبندی که نمی‌توانند همه جریان‌ها را به طور دقیق و شفاف مرزبندی ومشخص نماید. هر جریان، در قالب یک رهیافت سیاسی مستقل و در یک فصل جداگانه با چارچوب مشخص در این کتاب بررسی شده است.

کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام

محسن مهاجرنیا
دکتر محسن مهاجرنیا در سال ۱۳۴۳ در شهرستان اندیمشک متولد شد وی در سال ۱۳۵۹ وارد حوزه علمیه می شود و تا سال ۱۳۶۷ تمام دروس سطح عالی حوزه را با موفقیت گذراند و در سال ۱۳۷۴ وارد دانشگاه شد و در سال ۱۳۷۹ از پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود با عنوان دولت در اندیشه سیاسی فارابی دفاع کرد. ایشان در سال ۱۳۸۱ در رشته علوم سیاسی مقطع دکترا پذیرفته شد. دکتر مهاجر نیا دارای چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله تخصصی است.
دسته بندی های کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام