کتاب اسطوره،رویا،راز

Mitos, Suenos y Misterio
کد کتاب : 12602
مترجم :
شابک : 9786002532794
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 292
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

اسطوره،رویا،راز
Mitos, Suenos y Misterio
کد کتاب : 12603
مترجم :
شابک : 9789642249275
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 252
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب اسطوره،رویا،راز اثر میرچا الیاده

"اسطوره، رویا، راز" یک کتاب نوشته‌ی میرچا الیاده است که به مفاهیم اسطوره‌ای، رویایی و رازآلود اختصاص دارد. این اثر به مرزهای تعبیر خواب و جهان‌های اسطوره‌ای پرداخته و از طریق تشریح آیین‌ها و آداب و رسوم انسان‌های سنتی، از نمادپردازی دینی تا اضطراب مدرن انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

"اسطوره، رویا، راز" به تبیین تفاوت‌های ساختاری بین اساطیر و رویاها پرداخته و در ادامه به بحث درباره دیدگاه‌های متفاوت تاریخ‌نگاران دینی و روان‌شناسان عمیق می‌پردازد. این اثر در ابتدا به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی آن بر تضاد میان دو جهان اسطوری و رویایی است، اما در واقع موضوع اصلی آن تلاقی و در آغاز واداری دو نوع ذهنیت یعنی سنتی و مدرن است. این دو ذهنیت نمایانگر ویژگی‌های فرهنگی بشر در جوامع کهن و شرقی و جوامع مدرن و غربی هستند.

تلاقی این دو ذهنیت در دهه‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین وقایع قرن بیست و پنجم محسوب می‌شود. این تلاقی در دو سطح مختلف اتفاق افتاده است: از یک سو گسترش اقوام "عجیب و غریب" و "ابتدایی" و از سوی دیگر، ورود اصطلاحات و مفاهیم آن‌ها به فضای تاریخی. از طرفی، نگاه غرب به دنیای غیر اروپایی در تغییرات فرهنگی و تمدنی موثر بوده و این تغییرات در تعبیری دستیابی آسیا به تاریخ را فراهم ساخته است.

این کتاب به اهمیت فرهنگی ورود نوظهور آسیایی به تاریخ تأکید دارد و هم‌چنین نقش کشورهای تشکیل‌شده از اقوام مختلف که تا چند سال پیش به جامعه‌های ابتدایی تعلق داشته‌اند، را بررسی می‌کند.

کتاب اسطوره،رویا،راز

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب اسطوره،رویا،راز (لذت متن)
اکنون به توضیح خاستگاه و هدف این انجمن های سرّی جدید می پردازیم. نخست باید خاطر نشان سازیم که انجمن های منحصرا مردانه و منحصرا زنانه ای وجود دارند که مورد دوم کمتر به چشم می خورد. از این رو، شاید این فکر پیش آید که پیدایش انجمن های سرّی زنانه با این هدف بوده که از انجمن های مردانه کپی برداری شود؛ در عین حال، به احتمال زیاد می توان این الگو برداری ها را در مناطق دیگر هم اثبات نمود. اما چنانچه بعدا خواهیم دید، انجمن های سرّی زنانه (Weiberbünde) برخی از آیین های زنانه را از تشرف دورۀ بلوغ و مرتبط با نخستین قاعدگی گرفته اند. بنابراین، دلیلی منطقی وجود ندارد که بیندیشیم مردان در واکنش به مادرسالاری خود را در انجمن های مردانه جای می دادند، یا زنان با تشکیل انجمن های زنانه بر آن بودند که خود را در برابر تروریسم مردان تا دندان مسلح نمایند.