کتاب نمایشنامه نویس بودن،نمایشنامه نویس شدن

The elements of playwriting
کد کتاب : 126629
مترجم :
شابک : 978-6227902921
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب نمایشنامه نویس بودن،نمایشنامه نویس شدن اثر لویئز کاترون

کتاب «نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن» نوشته لوئیز کاترون نقشه راهی برای علاقمندان به نمایشنامه‌نویسی است. لوئیز کاترون از نظریه‌پردازان مهم آمریکایی در تئاتر نظری است و نگاه خاص او به اجرای تئاتر و نمایش، گره‌های زیادی را هنگام نوشتن نمایشنامه باز می‌کند. او در این کتاب اگرچه در ظاهر آموزش می‌دهد اما در واقعیت نگاهی اساسی به نظریه‌های تئاتر دارد. کاترون در «نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن» تمرین‌هایی را برای مخاطب طراحی کرده که او را به چالش می‌کشد و خواننده را با فضایی معلق در درون خود تنها می‌گذارد. تمرین های این کتاب برای روبه‌رو کردن خواننده با درونی‌ترین حالات انسانی است و شیوه‌ای را پیش پای مخاطب می‌گذارد که با به‌کار‌گیری آن بتواند خود را از هرگونه شدت احساسات رها سازد. نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند با تاکید بر عناصر بنیادین نمایشنامه‌نویسی، بر جنبه‌های هنری و عملی آن تمرکز کند و به همین دلیل، اصول بنیادین نمایشنامه‌نویسی، طرح و گفت‌وگونویسی، شخصیت‌پردازی، تعیین زبان و شگردهای دیگری مانند بازنگری و بازنویسی را مطرح می‌کند. نویسنده‌ سعی می‌کند، با تمرین‌ها و بحث‌های روشن، به این پرسش پاسخ دهد که نمایشنامه‌نویس‌بودن به چه معنا و نمایشنامه‌نویس‌شدن چگونه است.
از سرفصل‌های مهم این کتاب می‌توان به چه چیزی نمایشنامه را می‌سازد؟ از کجا شروع می‌کنید؟ خلق شخصیت‌ها و گفت‌وگونویسی اشاره کرد.

کتاب نمایشنامه نویس بودن،نمایشنامه نویس شدن

لویئز کاترون
لويئز ای كاترون متولد سال 1932 ، از 1966 تا 2002 استاد تئاتر و گفتار ویلیام و مری و مدیر تئاتر ویلیام و مری بود. وی مدرک دکترا از دانشگاه ایلینویای جنوبی دارد و نویسنده چندین نمایشنامه و کتاب در زمینه نمایشنامه نویسی بوده است.