کتاب بررسی یک پرونده قتل

I, Pierre Rivière
  • 15 % تخفیف
    265,000 | 225,250 تومان
  • موجود
  • انتشارات: آگه آگه
    نویسنده:
کد کتاب : 12700
مترجم :
شابک : 978-9643292683
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 284
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1973
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب بررسی یک پرونده قتل اثر میشل فوکو

پیر ریوری برای رهایی پدرش و خودش از ظلمی که مادرش به آنها روا داشته، تصمیم به قتل او گرفت. در تاریخ 3 ژوئن 1835 ، او در خانه شان با داس مادر حامله اش ، خواهر هجده ساله و برادر هفت ساله خود را به قتل رساند. او سپس ، در زندان در دفتری کل داستان وحشتناک خود را تشریح می کند تا کار خود را توجیه کند.

پس از یک قرن و نیم، گروهی یازده نفره به سرپرستی میشل فوکو نویسنده مشهور، بازخوانی این قتل و بازنمایی آن را به عهده می گیرند. کتاب بررسی یک پرونده قتل از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش اول شامل پرونده ی قتل، گزارش های مستند و اظهارنظر شاهدان، پزشکان، قضات و روزنامه نگاران و یادداشت های پیر ریوییر است. در این بخش گروه یازده نفره کاملا سکوت کرده است و با انتشار مجدد پرونده ی جزایی و نیز جمع آوری تمام مقاله هایی که در روزنامه های آن سال 1835 درباره ی واقعه چاپ شده بود، خواننده را در رویارویی بی واسطه با این اتفاق قرار می دهد. بخش دوم تحلیل های این گروه تازه نفس را در قالب 5 مقاله دربرمی گیرد. عناوین این 5 مقاله به شرح زیر است: "حیوان، دیوانه، مرگ"؛ "قتل هایی که روایت می شود"؛ "کیفیات مخففه"؛ "شاه کشی، پدرکشی یا مادرکشی"؛ "پزشکان و قضاوت".


کتاب بررسی یک پرونده قتل

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
نکوداشت های کتاب بررسی یک پرونده قتل
For Foucault, Rivière provides the 'excuse' to examine power structures and social institutions, to question the scientificity of medical science, and to delineate the chaos of values and beliefs, of knowledge and power as it existed 150 years ago—a chaos we have not yet eliminated.
برای فوکو ، ریوری بهانه ای را برای بررسی ساختارهای قدرت و نهادهای اجتماعی ، زیر سوال بردن علم پزشکی و ترسیم هرج و مرج ارزشها و اعتقادات ، دانش و قدرت ، همانطور که 150 سال پیش هم وجود داشت است، فراهم می کند . این هرج و مرج هنوز وجود دارد.
Age of Structuralism

قسمت هایی از کتاب بررسی یک پرونده قتل (لذت متن)
عضی از جزئیات زندگی او در دوران بچگی و بعضی از خاطرات ناچیز و بی اهمیت همسایگان و آشنایان درباره ی متهم، سبب شد که در افکار عمومی این فکر ایجاد شود که متهم دیوانه است. همه در این گمان متفق بودند تا اینکه متهم، بعد از یکماه سردرگمی و این طرف و آن طرف رفتن، در بخش لانگانری دستگیر شد و این دستگیری تا حدودی ناشی از عمل خود متهم بود که به هیچ وجه کوششی در مخفی کردن خود به خرج نمی داد. این بی اعتنائی ظاهری متهم به سرنوشتش و نحوه اظهارات اولیه او در محضر بازپرس، سبب شد که همه در عقیده ای که نسبت به دیوانگی متهم داشتند پابرجا بمانند. اما هیچ نقشی مشکل تر از این نیست که آدم سالمی، نقش آدم دیوانه ای را بازی کند. از همان ابتدا، با پاسخ های سنجیده و منطقی، متهم خودش را لو می داد و نمی توانست روش متزلزلی را که در دفاع از خودش پیش گرفته بود و می گفت که از طرف خداوند فرمان داشته است، ادامه دهد. بنابراین حقیقت امر و علت ارتکاب جنایت را اعتراف می کند: مادرش را برای این کشته بود تا انتقام پدرش را از او، به خاطر لجاجت ها و اذیت و آزار هایی که درباره او، در تمام زندگی اش روا داشته بود، بگیرد و پدرش را از شر زن سلیطه ای رهایی دهد. قتل خواهرش به خاطر این بود که مشارالیها همیشه جانب مادرش را می گرفت و هم دست او بود و کشتن برادرش به سبب علاقه ای بود که مقتول، به مادر و خواهرش داشت.