کتاب رساله ای کوچک درباب فضیلت های بزرگ

Petit Traité Des Grandes Vertus
کد کتاب : 12703
مترجم :
شابک : 978-9643291266
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 366
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : ---

برنده جایزه آکادمی فرانسه در 1996

معرفی کتاب رساله ای کوچک درباب فضیلت های بزرگ اثر آندره کنت اسپونویل

«رساله ای کوچک در باب فضایل های بزرگ» پژوهشی است که توسط فیلسوف «آندره کنت اسپونویل» برای اولین بار در سال 1995 منتشر شده است. در این جستار وی برای هر یک از فضیلت هایی که مهم می داند ، مقالاتی خاص تهیه کرده است. یعنی گفته هایی که موجب افزایش عزت اخلاقی می شوند. او هجده فضیلت رفتاری را معرفی می کند. نویسنده این کتاب سعی دارد از قضاوت های اخلاقی دوری کند و آنچه او فضیلت رفتاری به حساب می آورد با نوعی قدرت "عمل کردن" معنا پیدا می کند. "
اسپونویل در این کتاب هشدار می دهد که فضیلت را نمی توان با خواندن کتاب یا با درس اخلاق به دیگری آموزش داد.بلکه آن را تنها به واسطه چیزی که او تجارب بی واسطه فردی و جمعی می نامد می توان حاصل کرد. در جایی از کتاب او متذکر می شود که:
"فضیلت نیرویی است که عمل می کند یا می تواند عمل کند. فضیلت قدرت خاصی است .فضیلت موجودی است که ارزش خود را خود می سازد ، به عبارت دیگر تعالی خود را. "
این کتاب به تشریح هجده معیار نیکی، هجده فضیلت رفتاری می پردازد که عبارت اند از ادب، وفاداری، دوراندیشی، میانه روی، شجاعت، عدالت، بخشندگی، دلسوزی، بخشایش، سپاس گزاری، افتادگی، سادگی، بردباری، پاک دامنی، نرم دلی، حسن نیت، شوخ طبعی، و عشق.

«رساله ای کوچک در باب فضایل های بزرگ» با ترجمه روان مرتضی کلانتریان توسط نشر آگه در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

کتاب رساله ای کوچک درباب فضیلت های بزرگ

آندره کنت اسپونویل
آندره اسپونویل (André Comte-Sponville) (زاده ۱۲ مارس ۱۹۵۲) فیلسوف معاصر فرانسوی است.وی در پاریس به دنیا آمده و در اکول نرمال سوپریور تحصیل کرد. او دکتری فلسفه خود را از دانشگاه پانتئون-سوربن دریافت نمود.گرچه وی از طرفداران خداناباوری و ماده‌باوری است اما ایدئولوژی خاص خود دربارهٔ معنویت را دارد. مهمترین جنبه کارهای اسپونویل گذر از ماده‌باوری خداناباور (Materialistic Atheism) سنتی و ارائه پساماده‌گرایی (Post-materialism) است، چرا که او تصویری معنوی و روحانی از خداناباوری ...
دسته بندی های کتاب رساله ای کوچک درباب فضیلت های بزرگ
قسمت هایی از کتاب رساله ای کوچک درباب فضیلت های بزرگ (لذت متن)
هیچ فضیلتی طبیعی نیست: بنابراین باید صاحب فضیلت شد. ولی چگونه، اگر آدم از پیش چنین نباشد؟ ارسطو می گوید برای انجام کارهایی که باید آنها را از پیش یاد گرفت، این با انجام دادن آن کارهاست که ما آنها را یاد می گیریم. چگونه، بی آنکه آنها را یاد گرفته باشیم، می توان آنها را انجام بدهیم؟ این جا یک دایره ای (دوری) وجود دارد که نمی توانیم از آن جز با توسل به مقدم بر تجربه با ادب خارج شویم. ولی مقدم بر تجربه در دسترس ما نیست، ولی ادب آری. ارسطو به حرف هایش چنین ادامه می دهد و با تمرین اعمال عادلانه است که عادل می شویم، با تمرین اعمال معتدل است که آدم معتدلی می شویم، با تمرین اعمال شجاعانه است که شجاع می شویم.