کتاب غلامرضا غلامرضا را کشت

Gholamreza killed Gholamreza
روایتی از بودن و نبودن غلامرضا تختی
کد کتاب : 127104
شابک : ‏‫‬978-6220111740
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 469
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب غلامرضا غلامرضا را کشت اثر مهدی میرمحمدی

کتاب «غلامرضا غلامرضا را کشت» نوشته‌ی مهدی میرمحمدی، اثری پژوهشی برای نزدیک شدن به زندگی غلامرضا تختی، کشتی گیر شناخته‌شده‌ی ایرانی است. این کتاب که در دسته‌ی ادبیات مستند و یا ناداستان قرار می‌گیرد براساس راوی دوم شخص نوشته‌شده و لحظه‌به‌لحظه‌ی ساعات منتهی به مرگ غلامرضا تختی را برای مخاطب بازگو می‌کند. میرمحمدی در این کتاب حکایتی متفاوت از قهرمان محبوب ملی، که با زندگی و مرگش در حافظه‌ی تاریخی ایران ماندگار شده را روایت می‌کند. میرمحمدی به‌رغم ارادت آشکاری که در اثر به جهان پهلوان تختی نشان می‌دهد، در عین‌حال بر پایه‌ی اسناد معتبر پژوهشی منصفانه و دقیقی را تبدیل به روایتی جذاب از زندگی غلامرضا تختی کرده است.
داستان «غلامرضا غلامرضا را کشت» که در 469 صفحه نوشته‌شده با این جمله جسورانه آغاز می‌شود: «به هتل آتلانتیک خوش‌آمدید آقای تختی. چیزی به پایان روز جمعه ۱۵ دی ۱۳۴۶، نمانده است که وارد هتل می‌شوید. تا دو روز دیگر صحنه‌ی مرگ شما در این هتل اجرا خواهد شد.»
مهدی میر‌محمدی در این کتاب قدم بزرگی برای نزدیک‌شدن به حقیقت بی‌غبار زندگی غلامرضا تختی برداشته است. در بخشی از متن کتاب آمده: «‌دهم شهریور 1341 زلزله‌ای شهرستان بوئین‌زهرا در استان قزوین را لرزاند. آن زمان، تختی به‌تازگی و بعد از یک عمل جراحی و گذراندن دوره‌ی درمانی از نیویورک به ایران بازگشته بود. در سیزده شهریور 1340 تختی به مجموعه‌ی کیهان رفت و خبر داد که می‌خواهد فردا با دوستانش برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نفع زلزله‌زدگان از دوراهی یوسف‌آباد تا میدان راه‌آهن راه‌پیمایی کند. در جریان همین دیدار است که تختی با گزارش‌نویس کیهان ورزشی هم‌صحبت می‌شود و از اشباع‌شدنش از کشتی و خداحافظی با تشک می‌گوید. گزارش کیهان ورزشی با این حرف‌های تختی به پایان می‌رسد: «دنیای تازه‌ی من شروع شده. می‌خوام برای مردم باشم. تو مایلی به من کمک کنی تا وظیفه‌ی وجدانی خودمون رو در قبال زلزله‌زده‌ها ادا کرده باشیم؟» اینچنین تختی برای جمع‌ کردن کمک به خیابان ‌می‌آید و صحنه‌های باشکوهی از همراهی مردم با قهرمان ثبت می‌شود. او ابتدا از طریق روزنامه‌ی کیهان اعلام می‌کند که چهارشنبه، چهارده شهریور، گروهی از دوستان او در مسیر دوراهی یوسف‌آباد تا میدان راه‌آهن در هفده نقطه از شهر حضور خواهند داشت تا پذیرای کمک‌های مردمی باشند. خودش نیز با دوستان ورزشکارش ساعت هشت صبح از دوراهی یوسف‌آباد به سمت میدان راه‌آهن خواهد رفت تا در میان راه، کمک‌های مردمی را جمع کند.»

کتاب غلامرضا غلامرضا را کشت