کتاب روح القرآن

The soul of the Qur'an
در توحید و مکارم اخلاق انسان
کد کتاب : 127151
شابک : 978-6229387801
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 313
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب روح القرآن اثر محمدجواد مشکور

قرآن به عنوان کتاب آسمانی و یکی از سرچشمه‌های الهام اندیشه‌ورزان، همواره در طول تاریخ مورد توجّه و نقد و بررسی دانشوران بی‌شماری واقع شده است. در این زمینه نیز دکتر محمّدجواد مشکور که از جمله دانشمندان اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه در ایران و جهان اسلام‌شناسی است با توجّه به موضوع اخلاق در قرآن، پژوهش نویی را در زمانه خود به علاقه‌مندان ارائه کرده است.
این کتاب دو مقدّمه دارد؛ یکی در شناخت قرآن و تاریخ آن، و دیگری در اهمیّت توحید و اخلاق در قرآن. در مقدّمه نخست، شرح سودمندی درباره نام‌های قرآن، سوره‌ها و ترتیب نزول آنها، قرآن در عهد رسول خدا، سرگذشت قرآن پس از رحلت پیامبر تا گردآوری، نگارش و اعراب و نقطه‌گذاری، قرائات سبعه، فواتح سور، ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آمده که مطالب در عین اختصار کامل و راه‌گشاست. مقدّمه دوم با عنوان توحید و اخلاق در قرآن درباره مبحث توحید بیشتر از بعد کلامی و اعتقادی است و نویسنده به بررسی دلایل توحید پرداخته است. او در مبحث اخلاق، از روش قرآن در تعلیم مکارم اخلاق و نظر قرآن درباره بعضی ملکات فاضله و رذایل اخلاقی سخن گفته است.

کتاب روح القرآن

محمدجواد مشکور
محمّدجواد مشکور (زاده اسفند ۱۲۹۷ در تهران – درگذشته ۲۵ فروردین ۱۳۷۴ در تهران) استاد دانشگاه، مورخ تاریخ ایران باستان، ادیب و زبان‌شناس ایرانی بود.تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در مدرسه‌های ثروت و دارالفنون گذراند. سپس وارد دانشسرای عالی و دانشکده معقول و منقول شد و در سال ۱۳۱۸ موفق به اخذ درجهٔ لیسانس در ادبیات فارسی و ادبیات عرب شد.وی به تدریس در دبیرستان‌ها پرداخت و چند سالی به خدمت در وزارت دارایی مشغول شد. محمدجواد مشکور چندی نیز نزد دایی‌های خود شریعت سنگلج...