کتاب اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی

Natural Resource and Environmental Economics
کد کتاب : 127255
مترجم :
شابک : 978-9643126940
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 728
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی اثر مجموعه ی نویسندگان

کتاب «اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی»، توسط مجموعه‌ای از نویسندگان در حوزه‌های مختلف اقتصاد محیط زیست به‌عنوان کتابی دانشگاهی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال 2012 به چاپ رسید. این کتاب یکی از جامع‌ترین و دقیق‌ترین کتبی است که در اینباره منتشر گردیده است، به نحوی که می‌توان گفت موضوع و مسئله‌ای در این مبحث نیست که در این کتاب مطرح نشده باشد. در واقع این کتاب طیف وسیعی از مسائل اقتصاد محیط زیست، من‌جمله کنترل آلودگی، تحلیل هزینه و فایدۀ شکست بازار و موضوعات عام‌تر این حوزه مانند پایداری زیست محیطی را در بر می‌گیرد.
به‌طور کلی موضوعات کتاب در چهار‌بخش تنظیم شده است: بخش اول مفاهیم و اصول اساسی اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی مانند کمبود، کارایی، عوامل خارجی، کالاهای عمومی و حقوق مالکیت را معرفی کرده و ابعاد آن‌ها را مشخص می‌کند. در این بخش همچنین مبانی اخلاقی و فلسفی رویکردهای مختلف اقتصادی، مانند فایده‌گرایی، حقوق و عدالت مورد بحث قرار می‌گیرد؛ بخش دوم کتاب به تحلیل علل و پیامدهای آلودگی محیط زیست و همچنین سیاست‌ها و ابزارهای بهینه برای کنترل آن می‌پردازد که موضوعاتی مانند نظریۀ سیاست زیست محیطی، کنترل آلودگی با اطلاعات کامل و ناقص، مشکلات آلودگی منابع، مشکلات زیست محیطی بین‌المللی و جنبه‌های مختلف سیاست‌های کنترل آلودگی فضایی را پوشش می‌دهد؛ بخش سوم به بررسی روش‌ها و ابزارهای ارزیابی هزینه‌ها و منافع پروژه‌ها و سیاست‌های زیست محیطی اختصاص یافته است، مانند تجزیه و تحلیل هزینه-فایده، تحلیل و بررسی هزینۀ اثربخشی، تجزیه و تحلیل چند معیاره و ارزیابی اثرات زیست محیطی؛ بخش چهارم و آخر کتاب به بررسی موضوع بهره‌برداری از منابع طبیعی پرداخته است. در این بخش اقتصاد بهره‌برداری و مدیریت منابع طبیعی، مانند منابع تجدیدپذیر و غیر‌قابل‌تجدید، جنگل‌داری، شیلات، آب، انرژی و مواد معدنی توضیح داده می‌شود. همچنین جنبه‌های بین نسلی استفاده از منابع مانند استخراج بهینه، تخلیه و پایداری در این بخش مورد بحث و شرح قرار می‌گیرد.
با اینکه کتاب «اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی» به‌عنوان یک کتاب دانشگاهی نوشته شده است، اما علاقه‌مندان به مباحث زیست محیطی مانند انجمن‌های حافظ محیط زیست نیز می‌توانند از این کتاب بهرۀ لازم را ببرند. همچنین دانشجویان اقتصاد و مدیریت با خرید این کتاب برای دروس دانشگاهی مرتبط خود منبعی جامع، کافی و مناسب را در دست خواهند داشت.

کتاب اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی

دسته بندی های کتاب اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی