کتاب ریخت شناسی قصه های پریان

Morphology of the folktale
کد کتاب : 12754
مترجم :
شابک : 9789643150020
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1928
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ریخت شناسی قصه های پریان اثر ولادیمیر پراپ

ولادیمیر یاکوولویچ پروپ یک محقق فرمالیست شوروی بود که با تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی داستان های عامیانه روسیه ، ساده ترین عناصر روایی غیرقابل کاهش آنها را شناسایی کرد.
او در کتاب ریخت شناسی قصه های پریان به جای تلاش برای طبقه بندی افسانه ها بر اساس شخصیت ها یا مضامین آنها ("مضمون" اصطلاحی است که وی به دلیل ذهنی بودن شناسایی یک مضمون و تعاریف مختلف پیوست شده از آن از آن اجتناب می کند) ، قصه ها را با توجه به عملکردهای نمایشی آن شناسایی می کند.
او سازگاری چشمگیری بین افسانه های روسی و ساختارهای اساسی سازمان دهنده روایت ها را کشف کرد. کار او باارزش است زیرا باعث ایجاد درک و روش جدیدی از طبقه بندی شد که اجازه می دهد رویکرد "علمی" و منظمی در مطالعه روایت های افسانه ها نسبت به مطالعات قبلی بوجود آید. تأثیر اثر او امروز نیز احساس می شود.
همانطور که از ادراک و توانایی پروپ در حفاری زیر کلمات سطح برای شناسایی روابط بین عناصر ساختاری اصلی داستانهای افسانه ای لذت خواهید برد.
شما در این کتاب با رویکردی ساختارگرا طرف هستید که بنا به ادعای بسیاری از منتقدین متدولوژی به کار رفته در این کتاب یکی از سنگ بناهای محکم فرمالیست را برپا کرد. عملا منتقدان و نظریه پردازان مدرن از آن زمان به بعد فرمالیست را بدون در نظر گرفتن پروپ محال می دانند. این کتاب می تواند در حکم یکی از کتاب های مقدس ساختارگران خطاب قرار داده شود.

کتاب ریخت شناسی قصه های پریان

ولادیمیر پراپ
ولادیمیر پراپ، محقق فرمالیست و روس تباری می‌باشد که به واسطه ارائه تجزیه و تحلیل‌های ساختگرایانه اش از قصه‌های عامیانه روسیه و تفکیک سی و یک فونکسیون ویژه در بین همه این قصص، در نهایت به هفت شخصیت بنیادی پی می‌برد. اندیشه‌های پراپ در این خصوص، تأثیر عمیقی بر تحقیقات فولکوریک در دانشگاه‌های غرب بر جای گذاشت.
دسته بندی های کتاب ریخت شناسی قصه های پریان
نکوداشت های کتاب ریخت شناسی قصه های پریان
Propp's work is seminal...[and], now that it is available in a new edition, should be even more valuable to folklorists who are directing their attention to the form of the folktale, especially to those structural characteristics which are common to many entries coming from even different cultures.
کارهای پراپ بسیار مهم هستند ... [و] ، اکنون که در نسخه جدیدی در دسترس است ، باید برای فولکلوریست هایی که توجه خود را به شکل داستان عامیانه معطوف می کنند ، به ویژه به آن ویژگی های ساختاری که در بسیاری از افراد مشترک است ، ارزش بیشتری داشته باشد. مدخل هایی که حتی از فرهنگ های مختلف آمده اند.
Choice

It was primarily Claude Lévi-Strauss who made Propp's book popular outside the small circle of Western Slavicists: he immediately recognized the importance of Propp's methodology not only for the study of the fairy-tale, but generally for the study of narrative folklore. [Lévi-Strauss] expressed his admiration for all those”'who for a long time have been Propp's successors without knowing it
در درجه اول این کلود لووی اشتراوس بود که کتاب پروپ را در خارج از حلقه کوچک اسلاویست های غربی محبوب کرد: وی بلافاصله اهمیت روش پروپ را نه تنها برای مطالعه داستان افسانه ، بلکه به طور کلی برای مطالعه فولکلور روایی ، شناخت.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

قسمت هایی از کتاب ریخت شناسی قصه های پریان (لذت متن)