کتاب سوفیا همیشه سیاه می پوشد

Sofia si veste sempre di nero
کد کتاب : 128826
مترجم :
شابک : 978-6003677715
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 234
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب سوفیا همیشه سیاه می پوشد اثر پائولو کنیه تی

رمان «سوفیا همیشه سیاه می‌پوشد»، یک پرتره‌ی مکتوب از زن ایتالیایی است. در این اثر، پپائولو کنیه تی با روایت زندگی سوفیا و پرداختن به وجوه مختلف زندگی او، ایتالیای 1970 تا 2000 را ترسیم می‌کند. سوفیا فرزند خانواده‌ای معمولی است که در لایه‌های زیرین خود با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او حاصل رابطه‌ی نامشروع پدر و مادرش است و وجودش باعث ازدواج اجباری پدر و مادر شده است. یعنی خانواده‌ای که از پدر و مادر شروع نشده، بلکه از فرزند به وجود آمده است و این شروع اتفاقات است. سوفیا نه‌تنها برای خانواده و پدر و مادرش، که برای تمام اطرافیانش به‌نوعی الهام و محرک اتفاقات است. در همان بدو تولد او در بیمارستان نوزادی است که شنونده‌ و سنگ صبور درد دل‌های یک پرستار می‌شود و این ویژگی و تأثیرات او بر دیگران از پیش از تولدش شروع می‌شود و تا سه‌دهه پس از تولدش ادامه می‌یابد.
رمان در 9 فصل طراحی‌شده است و هر فصل خود به نوعی یک داستان کوتاه کامل است. شخصیت اصلی هر فصل متفاوت است و زوایای دید مختلفی برای ارائه آنها در نظر گرفته‌شده است. نویسنده با اتخاذ چنین تصمیم جسورانه‌ای سوفیا را از مرکزیت داستان برداشته و شکل روایتی جدید را بوجود آورده که نتیجه‌اش پرداختن به ابعاد مختلف شخصیت سوفیا از نقطه‌نظر پدر، مادر، عمه و اطرافیان است. اما نکته‌ی مهمی که پائولو کنیه تی در پرداخت این رمان در نظر گرفته است مرور و تثبیت شخصیت زنان ایتالیا در حوالی هزاره‌ی دوم میلادی است. او با خلق این اثر کاملا زنانه، به جنبش‌ها و تحرکات فمنیسیتی در ایتالیا اشاره می‌کند و عبور جامعه‌ی ایتالیا را از فضای سنتی به مدرن مورد بررسی قرار می‌دهد. کنیه تی سوفیا همیشه سیاه می‌پوشد را برای اولین‌بار در سال 2012 میلادی منتشر کرد و در سال بعد یعنی 2013 برای این رمان در لیست نهایی نامزدهای جایزه استرگا لیتالیا قرار گرفت.
نگاه جامعه‌شناسانه‌ی کنیه تی در این اثر بسیار قابل‌توجه است و باعث شده این اثر که سومین کتاب نویسنده بوده است به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار وی ترجمه و منتشر شود.

کتاب سوفیا همیشه سیاه می پوشد

پائولو کنیه تی
پائولو كنيه تي (میلان، 27 ژانویه 1978) نویسنده ایتالیایی است. وی تحصیلات ریاضیات را در دانشگاه شروع کرد، اما برای ثبت نام در مدرسه فیلم سازی میلان Civica Scuola di Cinema «لوچینو ویسکونتی»، جایی که در سال 1999 فارغ التحصیل شد، ثبت نام کرد. اولین کار او به عنوان نویسنده، داستان کوتاه Fare ordine بود که برنده جایزه مترو Premio − Letteratura شد. او عاشق شهر نیویورک است که به موضوع اصلی برخی از مستندهای او تبدیل شده است. اشتیاق دیگر او کوه است، جایی که او دوست دارد هر سال چند ما...
قسمت هایی از کتاب سوفیا همیشه سیاه می پوشد (لذت متن)
می گفت آنچه اهمیت دارد، خو گرفتن به یک چهره است؛ نه زیبایی آن چهره، بلکه خوگرفتن به آن. زیبایی درنهایت چیست، به جز مسئله ی احمقانه ی هندسی، تنها اتصالی خوش یمن میان مجموعه ای از دهان، بینی و چشم های موجود. اما اگر یادگرفتی چهره ای را بشناسی و وقتی خوابش می آید آن را ببینی، وقتی سرماخورده، وقتی به خاطر یک روز بد نابود شده است، اگر به آن چهره خو گرفتی، آن وقت آن مسئله ی زیبایی را پشت سر گذاشته ای. موافق نسیتی؟