کتاب سه نمایشنامه

The Countess Cathleen,The Land of Heart's Desire and The Player Queen
کنتس کاتلین،سرزمین هوس دل،ملکۀ بازیگر
کد کتاب : 129558
مترجم :
شابک : 978-6227847857
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب سه نمایشنامه اثر ویلیام باتلر ییتس

نمایشنامۀ منظوم کنتس کاتلین (1892)، اولین نمایشنامۀ کمال‌یافته و پختۀ ییتس است، و اولین نمایشی بود که به کوشش تئاتر ادبی ایرلند به روی صحنه رفت و ازاین‌رو می‌توان آن را نمایشی که آغازکنندۀ جنبش تئاتر ایرلند بود، برشمرد. این نمایش نوعی از معاملۀ فاوستی را نشان می‌دهد که در آن دهقانان یک روستا در طول مدت قحطی روح‌هایشان را در ازای غذا مبادله می‌کنند؛ کنتس کاتلین شفیق و بخشنده آنگاه روح خود را معامله می‌کند تا روح‌های آنان را بازخریده و برهاند.
بنا بر یک افسانۀ ایرلندی، پریان در شامگاه نیمۀ تابستان (اولین شب ماه مه) قدرتی عجیب و نامعمول بر آدمیان پیدا می‌کنند. نمایشنامۀ سرزمین هوس دل(1894)، مواجهۀ خانواده‌ای روستایی را در اولین شب ماه مه با کودکی پری‌زاد به تصویر می‌کشد؛ نوعروس زیبا و بی‌تاب این خانواده وسوسه می‌شود با کودک همراه شده و به سرزمین هوس دل قدم بنهد.
ملکۀ بازیگر(1922)، شورش مردم خشمگین یک قلمرو پادشاهی بی‌نام‌و‌نشان علیه ملکه‌شان را نشان می‌دهد. در طول شورش، دسیمای بازیگر لباس‌هایشان را با لباس‌های ملکه عوض می‌کند. دسیمای پرشورواحساس و سلطه‌گر برخلاف ملکۀ راهبه‌وار و ضعیف، پس‌از‌اینکه قلب مردم را تسخیر می‌کند، برای همیشه سلطنت را در دست می‌گیرد، و ملکۀ حقیقی مخفیانه به صومعه‌ای پناه می‌برد.

کتاب سه نمایشنامه

ویلیام باتلر ییتس
ویلیام باتلر ییتس (William Butler Yeats) (زاده ۱۳ ژوئن ۱۸۶۵ - درگذشته ۲۸ ژانویه ۱۹۳۹)‏ یکی از بزرگ‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان ایرلندی بود.ییتس با جستار در انواع عرفان، تصوف، فولکلور، ماوراءالطبیعه، اشراق و نو افلاطونیسم سیستمی سمبلیک آفرید که در تصاویر و اشعارش الگویی یکپارچه داشت. درک برخی اشعار وی بدون آشنایی با سیمبلیسم خاص وی دشوار است. علاقه‌اش به علوم غریبه، ادبیات سنتی سلتی و ادبیات وحشت، باعث شهرت او و در نهایت دریافت جایزه ادبی نوبل از سوی او شد.