کتاب کلرامبو

Clérambault
کد کتاب : 130082
مترجم :
شابک : 978-6002538956
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 343
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1920
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب کلرامبو اثر رومن رولان

رمان «کلرامبو» اثر رومن رولان است که متن اصلی این کتاب اولین‌بار در سال 1920 منتشر‌شده است. این رمان درباره‌ی مردی به نام کلرامبو است که شاعر و حامی صلح است، اما جنگی نابگاه، آتش افکار و احساسات ضد‌و‌نقیض را در وجود او شعله‌ور می‌کند. جنگ جهانی اول آغاز‌ شده و جنگ برخلاف روح شاعرانه و روشنفکرانه آژنور کلرامبو است. رمان از جایی آغاز می‌شود که روزنامه‌ها خبر شروع جنگ را اعلام کرده‌اند و در همان روز آژنور کلرامبو، قصیده‌ای در ستایش صلح را که خود سروده برای خانواده‌اش می‌خواند. فرانسه نیز با جنگ همراه می‌شود و افکار عمومی به‌سود جنگ و طرفداری از آن بسیج می‌شود. کلرامبو برخلاف افکار صلح‌طلبانه‌ای که داشته، همرنگ جماعت می‌شود و از جنگ حمایت می‌کند. توجیه او برای حمایت از جنگ این است که این جنگ، برای به‌دست‌آوردن صلح است و جنگی‌ علیه جنگ است. کلرامبو به حمایت خود از جنگ ادامه می‌دهد تا اینکه اتفاقی او را از غرق‌شدن در گرداب همسو شدن با موج جامعه بیرون می‌آورد.
«کلرامبو» رمانی نقادانه دربارۀ قدرت خطرناک افکار عمومی و موج‌ها و هیجانات جمعی است. این رمان نشان می‌دهد که چگونه تفکر فردی، جای خود را به همسو شدن با هیجانات اجتماعی می‌دهد. این رمان دربارۀ خطری است که از سوی توده‌گرایی، بشر را تهدید می‌کند. نویسنده در این رمان هشدار می‌دهد که در چنین رخدادهایی، حتی روشنفکران و اندیشمندان جامعه هم، در تشخیص درست از غلط، به‌اشتباه می‌افتند.
رمان «کلرامبو» اثری ضد‌جنگ است و رولان در پی آن است تا اندیشه‌هایی که جنگ را، به‌‌نام آرمان‌های عدالتخواهانه و صلح‌جویانه و میهن‌پرستانه، توجیه می‌کنند و ضروری جلوه می‌دهند، نقد کند. انتقاد او به جریانی است که مردم را به همسویی با جنگ و حمایت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه تهییج می‌کند.

کتاب کلرامبو

رومن رولان
رومن رولان، زاده ی ۲۶ ژانویه ۱۸۶۶، درگذشته ی ۳۰ دسامبر ۱۹۴۴، نویسنده ی فرانسوی بود. او در سال ۱۸۶۶ در شهر کلامسی، در ایالت بورگونی، در خانواده ی بورژوآی مرفهی به دنیا آمد.در چهارده سالگی به همراه خانواده اش برای تحصیل راهی پاریس شد. در نوجوانی با افکار باروخ اسپینوزا آشنا شد و لئو تولستوی را کشف کرد. در ۱۸۸۹ در رشته ی تاریخ ادامه تحصیل داد و در ۱۸۹۵ به رم رفت و در رشته ی هنر مدرک دکترا گرفت.او دوبار ازدواج کرد. بار اول در ۱۸۹۲ با کلوتیلد برئال که نه سال بیشتر دوام نیاورد و بار دیگر پس از سی و...